Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har köpt min en fräsch s60 årsmodell 2007 som gått 18000 mil i går. Kamrem var bytt vid 17k och finns massa kvitton och service protokoll. Besiktigad för två veckor sen med blanka papper. Bromsar runtom hade även bytts innan besiktning för 8000 kr. Bilen känns så hel och ren, fräsch inredning och Inga skador på kaross. Jag gav 48.500 kr. Är det ett bra pris för en sån bil? Min polare anser det är ett rimligt pris men ni här är ju duktiga på Volvo. Var ett äldre par som haft den lite då och då och mest fin åkt
Skicket är förstås A och O i detta fall. Bilen troligen körd på ett lugnt o värdigt sätt
vilket i alla fall skulle göra mig glad. Men som du säger, välskött och en del slitagedelar
utbytta så är min uppfattning att priset är OK. Så åk du lugnt o fint så har du troligen
en bil som transporterar dig i ytterligare 20 000 mil utan problem.
Noga med olje o filterbyten med något kortare intervall än vad som "föreskrivs" så har du
förlängt bilens livslängd ytterligare.
Och bilen var ju värd det priset för DIG när du köpte den, så tänk inte mera på det, åk o njut istället.
:-)
Hej och välkommen till forumet.Priset är inte alls fel och ditt bilval i en Volvo S60 med 2.5T motorn gör det hela ännu mer rätt i.o.m priset du gav.Sköt normal service som oljebyten mm så har du fått en riktigt rolig bil att köra runt i.

När du sedan kanske börjar tröttna så sätter du på ett sportluftfilter, magnetventil från Autotech samt BSR trim på denna 2.5T och alla undrar varför du ständigt kör omkring och gapskrattar. :D
tack för era svar :) jag har gått igenom kvitton och dom har kostat på bilen väldigt mycket senaste åren med just kamrem, nytt avgassystem, olja+filter, nya skivor runtom med klossar , fullstämplad servicebok osv så jag blev kär i bilen så fort jag såg den ;) kan dessutom inte se några som helst skador på plåten heller , finns några små repor men inget allvarligt! vad rekommenderas det för olja till dessa bilar?

@SRT är det bra med luftfilter då? hört att både öppna och slutna K&n filter dödar luftmassemätaren och släpper in mer skit i motorn? magnetventil har jag ingen aning om vad de är haha BSR trim antar jag är nå slags chip? :P
Consan skrev:tack för era svar :) jag har gått igenom kvitton och dom har kostat på bilen väldigt mycket senaste åren med just kamrem, nytt avgassystem, olja+filter, nya skivor runtom med klossar , fullstämplad servicebok osv så jag blev kär i bilen så fort jag såg den ;) kan dessutom inte se några som helst skador på plåten heller , finns några små repor men inget allvarligt! vad rekommenderas det för olja till dessa bilar?

@SRT är det bra med luftfilter då? hört att både öppna och slutna K&n filter dödar luftmassemätaren och släpper in mer skit i motorn? magnetventil har jag ingen aning om vad de är haha BSR trim antar jag är nå slags chip? :P
Nej behåll bilen i originalskicket och du behåller dessutom då marknadsvärdet på din kärra.
Vem tror du vill köpa en bil som några har "lekt" med o satt dit en massa tramsgrejer som om dom höll på med banracing eller nå´t?
Alla älskar bilar i originalskick ingen vill ha leksaksbilar.....men jag är förstås en "gammal" guube....:-)
Consan skrev:tack för era svar :) jag har gått igenom kvitton och dom har kostat på bilen väldigt mycket senaste åren med just kamrem, nytt avgassystem, olja+filter, nya skivor runtom med klossar , fullstämplad servicebok osv så jag blev kär i bilen så fort jag såg den ;) kan dessutom inte se några som helst skador på plåten heller , finns några små repor men inget allvarligt! vad rekommenderas det för olja till dessa bilar?

Köp sportfilter som passar i den nuvarande lådan och undvik de öppna så går det himla bra.BSR kan du googla på om kunskapen fattas.Hoppas du får roligt med din bil. :D
wissel skrev:

Nej behåll bilen i originalskicket och du behåller dessutom då marknadsvärdet på din kärra.
Vem tror du vill köpa en bil som några har "lekt" med o satt dit en massa tramsgrejer som om dom höll på med banracing eller nå´t?
Alla älskar bilar i originalskick ingen vill ha leksaksbilar.....men jag är förstås en "gammal" guube....:-)
Vad är det som är tramsgrejer !?.
SRT skrev:

Köp sportfilter som passar i den nuvarande lådan och undvik de öppna så går det himla bra.BSR kan du googla på om kunskapen fattas.Hoppas du får roligt med din bil. :D
Har kikat lite på k&n filter som man lägger i nuvarande låda men någon sa att dom inte är bra heller för dom har mycket olja i sig och släpper igenom mer "skräp" än vanliga filter gör. jag vill åt lite dumpljud och höra lite turbo whiiin när den laddar och då sa nån att k&n är perfekt för de men är bara så orolig om den har sönder massa bara för att jag ska få fram ett ljud
En tillbehörs dumpventil tillför oftast inget annat än ljust ett ökat pysljud men gillar man nu detta så varför inte.Vidare så finns det som sagt var sportfilter som passar i originallådan som håller borta föroreningar minst lika bra som icke sportfilter.Vad du förmodligen vill åt istället i ren effektökning är en magnetventil från t ex Autotech som håller kvar turbotrycket längre och på så vis ger en ökad effekt.Vill du däremot mjukvarutrimma bilen som ger en effekthöjning som faktiskt förändrar bilen från snabb till ruskigt snabb så kan jag rekommendera en seriös firma som BSR.Kunniga samt trevliga och ställer ofta upp på frågor som rör deras produkter.Åtminstonne i Skåne.
SRT skrev:En tillbehörs dumpventil tillför oftast inget annat än ljust ett ökat pysljud men gillar man nu detta så varför inte.Vidare så finns det som sagt var sportfilter som passar i originallådan som håller borta föroreningar minst lika bra som icke sportfilter.Vad du förmodligen vill åt istället i ren effektökning är en magnetventil från t ex Autotech som håller kvar turbotrycket längre och på så vis ger en ökad effekt.Vill du däremot mjukvarutrimma bilen som ger en effekthöjning som faktiskt förändrar bilen från snabb till ruskigt snabb så kan jag rekommendera en seriös firma som BSR.Kunniga samt trevliga och ställer ofta upp på frågor som rör deras produkter.Åtminstonne i Skåne.
ok så du vågar påstå att ett k&n filter som man lägger i orignallådan är 100% safe även fast det räknas som ett sportluftfilter? blir det inte också lite goare ljud om man kör med ett K&n trots att det ligger i boxen?

är det svårt att byta till en dumpventil? funderar på steg 1 trimma men de kostade hela 7990kr på BSR vilket låte tok mycket :(

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]