Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tänkte beställa dragkrok med 13-polig elsats från Rameder. Men det står i texten att kabelsatsen inte fungerar till bilar med bältesvarning. jag har svårt att förstå sambandet och det var väl bältesvarning på alla marknader? Elsatsen är specialanpassad till 740.
Har inte kopplat elsats på en 740 (bara bytt "dosor"), men på 140 och 240 fanns en kabelsats för att slippa problem med glödtrådsvakten. Då kopplades en del kablar till ställen innan glödtrådsvakten fram i bilen. Min 745-a är det "tjuvat" bak i bilen (någon föregående ägare) och där funkar bältesvarnaren, men glödtrådsvakten lyser med släp påkopplat. Inte alltid dock. Jag har samma kabel till både (överkoppling) 58 L och 58 R (p-ljus) så man kan ha släp med delat p-ljus.
1/L Blinkljus vänster (gul)
2 Dimbakljus (blå)
3/31 Jord (vit)
4/R Blinkerljus höger (grön)
5/58-R Bakljus höger (brun)
6/54 Bromsljus (röd)
7/58-L Bakljus vänster (svart)
8 Backljus (svart/röd)
9 Pluspolkabel (brun/vit)
10 Laddningsledning (röd)
11 Jord (vit)
12 (röd/blå)
13 Jord (vit)

2a kan finnas också, det är då automatisk avstängning av dimbakljuset på bilen när släpvagnen är kopplad. På bilar med 13-polig original är allt kopplat genom bilens dator. Det har nog med det att göra då. Länk till denna sida jag tagit detta ifrån
http://www.valeryd.se/pdf/kopplingsschema_se.pdf

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]