Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvojesus skrev:
Intressant! Så genom att stänga av alla komfortsystem, undvika R-design-däck och köpa en vit bil så sänker man bränsleförbrukningen med 80%?
Tar du snålaste modellen, smalaste (std) däcken, vit lack, med alla komfortsystem avstängda, och kör så försiktigt det går på en slät asfalt (landsväg), och jämför med värsta modellen med fetaste R-design däcken, med alla konfortsystemen på och med maximal uppvärmining och A/C på samtidigt, och kör som en idiot i stadskörning, så skulle jag bli förvånad om det INTE skiljer 80% i förbrukningen... Prova själv.
Öhhhhh det skiljer ju mer än 150% på att "kör så försiktigt det går på en slät asfalt" och " kör som en idiot i stadskörning" på en och samma bil utan att blanda in olika fordon och utrusting överhuvudtaget.

Vad har det att göra med komfortutrustning.
Min D5 ligger på 6,3 i förbrukning dom 400 mil jag har kört, mest 100 väg men jag känner mig ganska nöjd med det,
Sista körningen så hade jag vinterdäck 17 tum 2.5 bar och körde 6 mil nonstop och färddatorn visade 0.56 när jag stannade bilen.
Har tankat 8-9 gånger och alla gånger har färddatorn visat lite för mycket förbrukning emot vekligheten,så det känns skönt brukar alltid vara åt andra hållet :D
av superluxus
Fikk min V90 D5 for 14 dager siden og reagerer på forbruket. Snitt så langt er 10,2 etter 90 mil. På motorvei i rundt 100 km/t har jeg klart ned til 6,7 med veldig snill høyre fot. Har setevarme, rattvarme og stereo (B&W) i bruk. Skal også sjekke dette i ved pumpe i tiden fremover.

@mrdarkman300; kjører du veldig forsiktig for å få så gode forbrukstall?

Kan noen andre med V90 D5 dele sine forbrukstall?

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Gorban
Här är mina förbrukningssifrror med D5 efter drygt 400 mil under första månaden. Mest motorväg i 120-130 km/h och landsväg. Nästan ingen stadskörning.
Bilagor
IMG_1223.JPG
IMG_1223.JPG (31.66 KiB) Visad 679 gånger
av superluxus
Gorban skrev:Här är mina förbrukningssifrror med D5 efter drygt 400 mil under första månaden. Mest motorväg i 120-130 km/h och landsväg. Nästan ingen stadskörning.
Takk, Gorban! Er det mulig å eksportere kjøreboka med en slik oppsummering i VOC app'en? Fant det ikke...

Sent from my iPad using Tapatalk
av perhall
Min A6 Allroad drar så där också ungefär, 1 l/mil vid varierad stadskörning och 0,7 om man kör 110-120. Den drar som T4:an. Skillnaden är att T4:an har 6,8 i EU-mix och Audin 5,5. V90 D5 har väl 4,5 eller nåt sånt? Tyvärr så växer ju bluffen sig större och större...
av Gorban
superluxus skrev:
Gorban skrev:Här är mina förbrukningssifrror med D5 efter drygt 400 mil under första månaden. Mest motorväg i 120-130 km/h och landsväg. Nästan ingen stadskörning.
Takk, Gorban! Er det mulig å eksportere kjøreboka med en slik oppsummering i VOC app'en? Fant det ikke...

Sent from my iPad using Tapatalk
Gå in på Min Volvo på webben så kan du exportera körjournalen till Excel därifrån.
Jo jag kör ganska lungt mest normal läget eller ego läget i drive mode.
Bifogar bild på min förbrukning, dom senaste tank tillfällena så har ju diesel värmaren och tomgång bidragit till högre förbrukning.
Bilagor
IMG_3024.PNG
IMG_3024.PNG (187.51 KiB) Visad 605 gånger
av perhall
Tyvärr visar väl appen ca 5% för lite som i alla dieselbilar (färddatorn har gjort det i alla dieselbilar jag haft och kört...)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]