Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
Hej! Som rubriken lyder så kommer det mkt lite varmluft ur utblåsen i kupen. Har märkt det nu på senare tid när det har varit minusgrader.

Gjorde en längre körning igår med stort släp, utetemp runt 7 minus, körde 6 mil. Kommer enbart ljummen värme i kupen.

Motortempmätaren låg mest still på lägsta under större delen av körningen.

Kan det vara termostaten som spökar eller ngt annat. Kan tillägga att motortempmätaren fungerade som den skulle fram till vattenpump, kamrem och kylarbyte gjordes.

Tips på vad jag kan göra tas gärna mot.

Bilen är som sagt en 940 ftt från 98, ingen ac.

Mvh Lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Kan det ev vara så att termostaten har fastnat i ett öppet läge så att den skickar runt kylvätskan fram till kylaren på direkten och då blir det inte mkt värme kvar i kylsystemet vilket gör att motortempmätaren ej stiger.

av NilsO
Det låter typiskt för när termostaten inte fungerar, och det som händer är precis som du beskriver i andra inlägget – all värme försvinner till kylaren.

Det ligger i termostatens och kylsystemets konstruktion att när termostaten går sönder så stannar den i "öppet" läge och all kylvätska passerar kylaren. Det omvända, att den aldrig öppnade, vore värre, för då skulle motorn överhettas.
Termostater har ett "bäst föredatum". Dom skall alltså bytas vid behov. Temperaturmätaren i panelen är inget pressionsinstrument. Den är rätt mycket "ungefärlig". Så börja med att byta termostat. Om man vill ha järnkoll på motortemperaturen så skaffar man sig en IR-termometer. http://www.clasohlson.com/se/IR-termome ... at/36-2286
Denna modellen räcker väl till. Det finns dyrare med pistolgrepp och lasersikte, men det är överkurs här. Hursomhelst Börja mäta motorn kall och skriv upp hela tiden varje mättillfälle hur nålen rör sig och temperaturen på motorblocket under varmkörning. Mät på samma ställe hela tiden, t.ex nära termostaten, men inte efter termostaten. Efter termostaten blir det ju inte varmt förrän termostaten har öppnat. Men när du har gradtalen på motorn så noterar du hur nålen står och då vet du att "Vid det strecket är temperaturen 60° C", vid nästa streck 70° och nästa 80° och så vidare. Så om man vill ha koll på motorvärmen är detta en bra metod. Men som sagt, ny termostat först.
IR-termometern är även användbar i andra sammanhang. T.ex nu på vintern när man jagar tjuvdrag i bostaden runt dörrar och fönster. En "bra att ha-pryl" således.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Räcker det att lossa övre kylarslangen från kylaren och till motorblocket för att sen ta bort termostaten från termostathållaren? Blir det mkt spill på kylarvätska eller blir det enbart det som är i slangen? Något bra att tänka på? Vilken termostat ska jag välja som ny? Såg att 940 har två varianter, tänkte på gradtalet. Såg att mekonomen tar 140 för termostaten. Biltema hade runt 100 kr, någon skillnad?

av NilsO
Man måste tappa ur såpass mycket att nivån i systemet är under termostathuset, annars rinner det ut där.

Man behöver faktiskt inte lossa några slangar alls. Det finns en avtappningskran som sitter undertill på bilen, i närheten av oljefiltret. Den är av mässing, och det finns några kylslangar där. Går inte att missa. Det brukar räcka att lossa på locket på expansionskärlet och öppna den kranen för att få ut så mycket som behövs för termostatbyte.

(Enligt bilens instruktionsbok sitter kranen på själva motorblocket. Det stämmer inte på turbomotorerna!)

Vilket gradtal termostaten ska ha har varit föremål för långa diskussioner... Man tänker att om det fanns ett alternativ som vore klart bättre än det andra, så hade det utkristalliserat sig. Jag vet inte vilket som satt original på svensksålda bilar, 87°C eller 92°C.
Kylsystemet rymmer uppåt 10 liter. Tappa ur 2 - 3 liter så klarar du dig nog. Skulle det börja rinna mycket när du öppnar termostathuset så se till att ha en balja under motorn. Glykol är mycket giftigt och förhållandevis dyrt, så samla upp så mycket som möjligt av det i en ren balja eller ett tråg av något slag.
Du vet väl att man skall byta kylarvätskan vart annat år? Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet (rostskyddet). Det fungerar bara i ungefär två år. Därför byter man vart annat år.
Om du nu har färsk glykol, du nämnde vattenpumpbyte, så återanvänder du den kylarvätskan du har (om den är färsk?) Du får hursomhelst inte hälla bort glykolen i avloppet eller någon annan stans! Gammal eller ny, den skall lämnas in på återvinningscentraler. I många kommuner brukar det vara på någon större bensinstation.
av NilsO
För mig har det fungerat bra att bara öppna avtappningskranen och låta det rinna tills det slutar. Hela kylvätskevolymen rinner inte ut där, men tillräckligt mycket för att man ska kunna byta termostat. Innan man tar bort termostathuset kan man klämma lite på slangen där för att förvissa sig om att den verkligen är tom.
Tänkte fixa bytet på en gds hall. Hur stor del av systemet kan man tömma med kranen?

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.