Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ogren
SundanceKid skrev:Står med i prislistan på v90.
Tack, nu ser jag det också i prislistan. Konstigt att Android Auto nämns där men inte i Bygg-Din-Volvo. Är det någon som har det redan idag? Fungerar det bra? Av de tester av S90/V90 på YouTube som jag har sett så var Apple CarPlay lite struligt att få igång. Krävde koppling med sladd och några svep och klick i skärmen + att de fick felmeddelanden ibland. Jag vill bara behöva sätta mig i bilen så ska det helst bara fungera.
av cstigson
ogren skrev:
SundanceKid skrev:Står med i prislistan på v90.
Tack, nu ser jag det också i prislistan. Konstigt att Android Auto nämns där men inte i Bygg-Din-Volvo. Är det någon som har det redan idag? Fungerar det bra? Av de tester av S90/V90 på YouTube som jag har sett så var Apple CarPlay lite struligt att få igång. Krävde koppling med sladd och några svep och klick i skärmen + att de fick felmeddelanden ibland. Jag vill bara behöva sätta mig i bilen så ska det helst bara fungera.
Vad jag kan se så finns det med i Bygg din Volvo. Apple carplay är utökat till att omfatta Android Auto (det är samma tillval). Vad gäller sätta sig i bilen och det bara funkar, trådlöst, har aldrig funkat för varken ACP eller AA, det måste föras över via USB. Dock så finns det bilmärken som fått det att fungera bättre än Volvo.
av Gorban
Ingen biltillverkare erbjuder idag Apple CarPlay trådlöst. Nya BMW 5-serie som finns i handeln i februari blir först ut. Tekniken bygger på wi-fi.
av filippb
Intressant att Android Auto nu nämns på byggminvolvo - det gjorde den inte för ett par dagar sedan. Jag väntar själv på Android Auto trots att jag själv har en iphone i vanliga fall. Som jag förstår det är Android Auto överlägsen Carplay och jag ser verkligen fram emot att få köra Waze eller Google maps.

Jag har väntat med att beställa Carplay då säljaren inte kunde garantera att Android Auto skulle ingå i samma tillbehör men nu verkar det ju vara ganska säkert så det är väl bara att invänta officiellt släpp (enligt säljaren i november) och boka ett verkstadsbesök därefter. Blir spännande att se om Volvo släpper Wifi-stöd i samma veva, åtminstone AA ska fungera med bilens ordinarie Wifi för att kommunicera med telefonen.
av Gorban
filippb skrev:Intressant att Android Auto nu nämns på byggminvolvo - det gjorde den inte för ett par dagar sedan. Jag väntar själv på Android Auto trots att jag själv har en iphone i vanliga fall. Som jag förstår det är Android Auto överlägsen Carplay och jag ser verkligen fram emot att få köra Waze eller Google maps.

Jag har väntat med att beställa Carplay då säljaren inte kunde garantera att Android Auto skulle ingå i samma tillbehör men nu verkar det ju vara ganska säkert så det är väl bara att invänta officiellt släpp (enligt säljaren i november) och boka ett verkstadsbesök därefter. Blir spännande att se om Volvo släpper Wifi-stöd i samma veva, åtminstone AA ska fungera med bilens ordinarie Wifi för att kommunicera med telefonen.
Du kan inte köra Waze med AA. Många efterfrågar dock detta. CarPlay och AA är bra på lite olika saker så man kan inte självklart sägacatt AA är bättre.
av filippb
Gorban skrev:
filippb skrev:Intressant att Android Auto nu nämns på byggminvolvo - det gjorde den inte för ett par dagar sedan. Jag väntar själv på Android Auto trots att jag själv har en iphone i vanliga fall. Som jag förstår det är Android Auto överlägsen Carplay och jag ser verkligen fram emot att få köra Waze eller Google maps.

Du kan inte köra Waze med AA. Många efterfrågar dock detta. CarPlay och AA är bra på lite olika saker så man kan inte självklart sägacatt AA är bättre.
Google demade Waze för AA i somras och annonserade att den kommer till AA under 2016.

Det är självklart en smaksak men utifrån mina behov passar AA mig bättre. CarPlay verkar dessutom strula en del på Volvo och vissa andra märken, återstår att se om de har lyckats bättre med AA
av Remanis
Don't get me wrong, jag är världens Apple fanboy. Men Apple CarPlay är helt meningslöst. Fattar inte vad det är till för? Mobilen kopplar upp sig med bluetooth helt smärtfritt. Ångrar att jag köpte det.

Ni som tycker det är världens grej, vad använder ni det för? Kanske nåt jag missat....
Användarvisningsbild
av Derank
Apple Carplay och Android Auto kommer aldrig bli fria system i en Volvo, du kommer aldrig kunna lägga in de appar du vill, då försvinner iden med det hela tycker jag. Jag var in och pillade lite lätt på Carplay förra helgen och det var väl lika värdelöst som Sensus connect och dess såkallade appar.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är det som är så tråkigt med uppkopplingen och apparna att dom inte lirar problemfritt i bilen. Bättre kompatibilitet på apparna och uppkopplingen i mobilen. Jag hinner starta bilen och köra till jobbet innan stereon kopplat upp sig.
av pawor
Jag valde CarPlay och kan väl inte säga att jag är överväldigad. Volvos system verkar ha stora problem med överbelastning (ramminne?) och att koppla upp bilens modem samtidigt som man använder en iPhone för CarPlay som kopplar upp mot densamma leder oftast till omstart av hela systemet. Allt blir mer eller mindre svart för att boota om, har dessutom fastnat i bootloop 2 ggr vilket inte heller kändes särskilt fräckt.

För att slippa detta med dagens firmware så bör man köra allt genom CarPlay med mobil uppkopplad mot mobila nätet eller genom blåtand och sensus egna appar. Vill man tex köra CarPlay och Volvos egna navigation samtidigt så är det bara en tidsfråga innan det fryser ihop.

Ok, jag bytte filter för ett 1/2 år sed[…]

Kan inte en servicebil komma förbi med en b[…]

S40 2004

Hej, för att få ur startnycklen må[…]

Tack för uppdateringen =)