Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bj_
finnf det någon som vet ur jag ska kolla om spjällägesgivaren är pajj? vad ska det vara för motstånd på stiften? hjälp.... :roll:
av buz.zuppe
220ohm om jag inte minns helt fel.

btw: obs. nu var jag ute o cyklade. man läser bra för fort ibland.

220ohm är det ju svänghjulsgivaren ska va:(

sorry. kan inte hjälpa dig då
av Bj_
okey det e lungt :) tack endå :D du har ingen aning om varför den rycker o e orkeslös? typ går på 3 cylindrar? :S
av buz.zuppe
mina första tankar:

tjuvluft? (kolla slangar, packningar)
dålig tändning? (kolla rotor och fördelar)
dålig kontakt? (rengör alla kontakter)

men om den känns orklös och rycker och går på bara tre cyl. så låter det som att den inte tänder på 4cyl då och troligen tar tjuvluft.

har du öppet luftfilter? kolla så inte lmm är åt helvete. (luftmassemätaren)

lmm styr ju hur mycker bränsle som som ska komma gentemot hur mycker luft som kommer in.

kolla även tändsift och tändkablar. eftersom den går på bara 3cyl så är det ju troligen något med tändningen.

men allt detta är bara min teroi. men det är vad jag skulle komma först iallafall.
av Bj_
mmjo det var mina första tankar också... :S har ingen lmm och så har jag bytt lufttemgivaren, t-kablar, rotor o fördelarlock, tändsftiften är nya och ser bra ut. :S
ska kolla tjuvluft, och katten idag. är lite fundndersam på att katten kan ha slaggat igen :D
av krang
Bilen går ganska bra utan spjällägesgivare har jag erfarit. Den blir bara lite dum vid motorbroms omkring 2000rpm. Jag har bytt den helt i onödan. 800kr i sjön, men jag gläds åt att samma del sitter i nyare opel vectra och kostar nära på 2000kr. HAHA! Samma boschnummer.
av Bj_
okey det var ju lite kul :) mmm jag tror att den ska funka som den ska...

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]