Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Roz104
#1122917
Halloj

Hastighetsmätaren på min 740 gl -92 beslutade sig nyligen för att sätta sig på tvären och flippar fram och tillbaka. Spelar ingen roll om jag kör eller står stilla.

Jag har försökt läsa men jag begriper inte ett jota om vad jag ska göra. Jag testar att bifoga en bild på baksidan av mätarhuset, finns det något där jag kan mäta för att felsöka?
Hastighetsmätare.jpg
Hastighetsmätare.jpg (175.14 KiB) Visad 1413 gånger
av NilsO
#1122946
Felet på 91–92 brukar ligga i själva hastighetsmätaren, inte i kretskortet på baksidan.

Om du tar ut instrumenthuset från bilen, låter det ligga på arbetsbänken med mätartavlorna nedåt, och lossar alla skruvar på baksidan, så kan du enkelt lyfta bort det vita bakstycket. Då ligger mätarna kvar, och du kan plocka upp hastighetsmätaren. Sen får man leta efter dåliga lödningar eller utgångna kondensatorer på själva hastighetsmätarens kretskort.
#1122949
NilsO skrev:Felet på 91–92 brukar ligga i själva hastighetsmätaren, inte i kretskortet på baksidan.

Om du tar ut instrumenthuset från bilen, låter det ligga på arbetsbänken med mätartavlorna nedåt, och lossar alla skruvar på baksidan, så kan du enkelt lyfta bort det vita bakstycket. Då ligger mätarna kvar, och du kan plocka upp hastighetsmätaren. Sen får man leta efter dåliga lödningar eller utgångna kondensatorer på själva hastighetsmätarens kretskort.
Tack för svaret, jag har gjort som du sade, men kunde inte se några lödningar som såg konstiga ut.
Hur ser man om en kondensator har givit upp?
av NilsO
#1122977
Jag har reparerat ett par sådana, och där har det ganska tydligt varit ärg vid benen på ett par elektrolytkondensatorer. Det är då ett tecken på att något i kondensatorn läckt ut, och på att den antagligen inte fungerar längre. Efter att ha bytt ut dem (jag bytte alla elektrolytkondensatorer) så har mätarna fungerat bra igen. Men det kan säkert vara andra fel också.
#1122992
Roz104 skrev:Jag testade att löda om dessa som beskrivs i denna guide,
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=67068
dock resulterade det i att mätaren stendog istället :/
Hej!

Till att börja med, bytte du ut kondensatorerna mot nya med samma värde? Det är också viktigt att man löder fast dem åt rätt håll, minus mot minus samt plus mot plus. Sedan ska man också ta bort elektrolytsmörjan som läcker ut under de kassa kondensatorerna. Jag tror att den gamla geggan påverkar kretsarna på kortet. Har du bild på ditt kretskort? Då kanske man kan se var det har läckt...

Berätta gärna sedan hur det gick!
#1125595
Detta är ett känt fel på 700/900 årsmodell 91 och 92. Här kommer en quick-fix. Utförs på egen risk.

H-mätaren i min 940 –92:a uppvisade samma beteende. Kontaktade mysfarbrorn i trakterna av Örebro, som reparerar nämnda h-mätare, för ett prisförslag och fick ett pris om 2600 kr. Jo, tjena, exakt så mycket är bilen värd. Just den h-mätaren som sitter i 91:orna och 92:orna skulle vara något otroligt mödosam att reparera och kräva osannolik kompetens, enligt samma farbror. Jo, sånt har man ju hört förut, är ju inte född igår, så att säga ...

Beslutade mig för att plocka ut och isär mätarhuset (finns en utomordentligt bra beskrivning på ett engelskt Volvoforum). Minns inte vilket men en sökning på “How to repair speedometer+Volvo 900” bör ge en relevant träff).

Efter att ha plockat ut h-mätaren ur huset, undersökte jag lödningarna och upptäckte ett antal matta sådana med knappt synbara sprickbildningar (sannolikt kallödningar eller kort och gott dåliga lödningar för er som inte är så insatta). För att lösa detta finns det tre metoder:

1) Löda om varenda förbannade lödning på kretskortet med lödpenna.
2) Baka kretskortet i ugn (har själv fixat moderkort i datorer på detta sätt, men rekommenderas inte om man inte vet vad man gör, då det förutsätter att man vet vilka komponenter på kortet som tål hög värme, exv plast gör det inte och skall demonteras).
3a) Hårtork (dålig effekt och ger sällan resultat).
3b) Varmluftpistol (elegant verktyg för den late lödaren som vet vad han gör).

Jag änvände metod nr 3b. Nu gäller det att först fixera h-mätaren upp och ner så att den sitter still i ALLA lägen. Sätt nu på varmluftpistolen och börja värma upp kretskortet med rörelser medurs och sedan moturs. Börja med ett avstånd på 25 cm och minska successivt avståndet till 10 cm. Efter ca: 5-10 minuters uppvärmning av lödkortet är det dax att ösa på med MAX värme från ca: 10 cm avstånd. Här kan du ösa på MAX värme utan cirkelrörelser. Ett bra knep är att dessförinnan värma en bit lödtenn på locket till en plåtburk för att få en uppfattning om hur lång tid det tar för tennet att smälta. Olika beroende på pistolens effekt.

VIKTIGT! Kretskortet måste sitta ABSOLUT STILLA under uppvärmning och minst 15 min efter uppvärmning!!! Det duger alltså inte att hålla h-mätaren med polygrip eller liknande, utan den måste fixeras så att den sitter ABSOLUT STILLA!

Jag har fixat många moderkort till datorer på detta sätt. Det är mycket vanligt att lödningarna över tid blir dåliga och måste lödas om (smältas om). De lata och kompetenta bakar i ugn, men det är inget jag vill lära ut eller rekommendera.

Hur gick det då med min mätare? Jodå, efter att den genomgick behandlingen med varmluftpistol, har den sedan dess fungerat felfritt.

OBS! Först och främst dvs innan man ger sig på lödningarna, så ska kondensatorerna kollas!!! Dåliga elektrolytkondensatorer brukar svälla eller läcka och det är relativt enkelt att upptäcka. Lödpenna och kondensatorer i lösvikt går att köpa här http://www.electrokit.com/ De hjälper dig att hitta rätt. Bra priser och bra fraktpriser. Instruktioner som behandlar lödning finns på nätet. Köp inte lödpenna och lödtenn på eBay! Totalt värdelösa produkter.

REPARATION UTFÖRS PÅ EGEN RISK! FRÅNSÄGER MIG HÄRMED ALLT ANSVAR FÖR EVENTUELLA SKADOR MM!
#1125627
Ett mellanting kan nog också funka – att se över lödningarna med förstoringsglas, och löda om de som ser dåliga ut för hand. På de tre jag reparerat har det faktiskt räckt med att byta ut elektrolytkondensatorerna. (Några var uppenbart havererade, jag bytte alla för säkerhets skull.)

Undrar annars om man kan trixa dit en mätare från senare årsmodeller av 940. De krånglar inte på samma sätt som 91–92–93 nånting. Instrumenthuset skiljer ju lite, men jag vet inte hur mycket mätaren i sig gör det. Signalen från bakaxelgivaren etc är precis samma, så det handlar bara om det går att få den på plats rent fysiskt.
#1125628
NilsO skrev:Ett mellanting kan nog också funka – att se över lödningarna med förstoringsglas, och löda om de som ser dåliga ut för hand. På de tre jag reparerat har det faktiskt räckt med att byta ut elektrolytkondensatorerna. (Några var uppenbart havererade, jag bytte alla för säkerhets skull.)

Undrar annars om man kan trixa dit en mätare från senare årsmodeller av 940. De krånglar inte på samma sätt som 91–92–93 nånting. Instrumenthuset skiljer ju lite, men jag vet inte hur mycket mätaren i sig gör det. Signalen från bakaxelgivaren etc är precis samma, så det handlar bara om det går att få den på plats rent fysiskt.
Intressant reflektion. Någon som har kunskap om hur det förhåller sig?
#1126916
Så, nu har jag lekt färdigt med mätarhuset.

Det första jag gjorde, som jag skrev i tråden, var att bara löda om kondensatorerna. Då valde den att istället stendö.
När jag fick hem nya nu så lödde jag dit dom, och då fungerade det igen. Dock så får den ett ryck när jag vrider på tändningen, så mätarn flyger upp till typ 50.

Utöver det så fungerar det iaf.

Spännande.

Jag har oxå en V70D3 2011, ca 27k med eeprom[…]

Det är iaf den remmen till generatorn på[…]

Lite elfrågor, 945 -91a, B230 fb: Se ena bil[…]