Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Halloj, kopplade in elspeglar i min 940 för ett tag sedan, och nu när frosten har kommit så märkte jag att värmen inte fungerade, knappen till värmen är den som satt i från början, som egentligen bara är till bakrutan, och värmen i bakrutan fungerar.

Jag har en knapp ifrån min 745a som är till både speglar och bakruta, men den kontakten passade ju givetvis inte.

Så jag undrar om någon vet varför värmen i mina speglar inte fungerar? Och ifall någon har lust att lägga upp lite bilder på kablarna som går till knappen i en 940 (1994). Såg att dom har kopplat lite eget där bakom så kan ju vara det som gör att det inte fungerar.

Men lägg gärna upp bilder ni som har :) Eller om ni vet ifall det är någon annan kontakt som ska i eller något :)

Är det kanske separata knappar till speglar och bakruta på en 940? I dont know ^^

MVH Freddie
På 940 som har eluppvärmda speglar så innehåller "knappen" två reläer och en timer. Det behövs en timer så att inte värmen i speglarna är på för länge. (Åtminstone har årsmodell 94–96 en sådan knapp, kanske finns variationer på andra årsmodeller.) 940 som inte har eluppvärmda speglar har bara en brytare på/av för värmen i bakrutan.

Trycker man på knappen så slås först både värmen i speglarna och rutan på. Efter en stund stängs speglarna av, och efter ytterligare en stund stängs rutan av.

Kolla efter två blå/gröna ledningar. De går till värmen i speglarna, höger resp. vänster.
NilsO skrev:På 940 som har eluppvärmda speglar så innehåller "knappen" två reläer och en timer. Det behövs en timer så att inte värmen i speglarna är på för länge. (Åtminstone har årsmodell 94–96 en sådan knapp, kanske finns variationer på andra årsmodeller.) 940 som inte har eluppvärmda speglar har bara en brytare på/av för värmen i bakrutan.

Trycker man på knappen så slås först både värmen i speglarna och rutan på. Efter en stund stängs speglarna av, och efter ytterligare en stund stängs rutan av.

Kolla efter två blå/gröna ledningar. De går till värmen i speglarna, höger resp. vänster.
Ja precis en sådan knapp har jag ifrån min 745a. Men borde inte värmen fungera i speglarna ändå? Utan den knappen?
Mvh
Nej, speglarna är inte ihopkopplade med bakrutan, utan måste få ström separat. Om bilen haft uppvärmda speglar original så hade den haft en sådan knapp, med olika "utgångar" till bakrutan och speglarna.
Vix skrev:Du kanske kan stifta om till kontakten från 740:n om den finns kvar dvs?
Får ta o skarva ihop kablarna i 940:in med kontakten från 745an, blir nog väl, jorden går ju inte under om jag inte får ihop det ^^ :)
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]