Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
laser2 skrev:
apersson850 skrev:I augusti i år stod det en VEA D4 på golvet hos min lokala Volvohandlare. Toppen var demonterad så att de kunde se vad som var fel. Sprickor i cylinderväggarna på andra och tredje cylindern. Känns ju igen här...
Själv var jag där för att få rutan bytt och ny ditlimmad så den höll tätt.
Ajdå, får hoppas för alla VEA-motorägares och Volvos skull att det inte blir ett vanligt problem.
Det verkar inte så än så länge iaf...
Det var inte den första de hade på den verkstaden med exakt samma problem. Höga effektuttag ur en motor som inte är större än en gammal B20, det är aldrig enkelt. Det blir tydligen för varmt i mitten av motorn, vilket gör att cylinderväggarna spricker där.
Användarvisningsbild
av laser2
apersson850 skrev:Det var inte den första de hade på den verkstaden med exakt samma problem. Höga effektuttag ur en motor som inte är större än en gammal B20, det är aldrig enkelt. Det blir tydligen för varmt i mitten av motorn, vilket gör att cylinderväggarna spricker där.
Undrar då hur varmt det blir på D5 med ännu högre effektuttag och som hårdkörs lite?
För egen del kör jag inte speciellt hårt, gillar ECO-driving :D , men visst, dagarna innan första varningen om låg kylvätskenivå körde vi ca 50 mil med några stopp på vägen Göteborg-Stockholm med fullastad bil. Ingen takbox och inget på släp. Det ska väl den tåla? :???:

Var i kontakt med en kille på Volvo Cars som ville kolla lite felkoder och annat men han hittade inget som pekade på problem, det enda var ev något bearbetningsproblem av cylinderhuvudet, min bil är en ganska tidig VEA-motorbil. Det finns inget generellt problem vad han sa.
Användarvisningsbild
av laser2
leiwi skrev:
Derank skrev:Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15 har han
oki , läste bara hans profil , han får väl uppdatera :D :D
Aha, har missat att uppdatera profilen, fixat nu!
Men signaturen var/är rätt, sen är visningsbilden en bild på min V70. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju alltid en definitionsfråga om det är ett generellt problem eller ej. Hur många haverier ska man ha innan det är "generellt"?
Det ska kanske vara så många att de känner sig tvingade att införa förlängd garanti. Ungefär som jag fick på min lösa framruta. Det är ju ett känt problem, varför Volvo i praktiken lämnar sex års garanti på limfogen till framrutan. Jag fick ju min bytt utan kostnad efter 20000 mil och drygt fem år.
av Jonnybcool
Inga problem med min D4 Vea ännu efter snart 4300 mil peppar peppar. Om de nu skulle ha värmeproblem i motorerna känns ju inte så bra... Är det samma block både Vea diesel och bensin?
av III
Drabbas både bensin och diesel? Uppfattning om hur vanligt detta är eller kommer bli? Är det bara en tidsfråga innan vi andra drabbas? Har det skett någon förändring i motorerna för att komma ifrån detta och i så fall när?
av Gourmand
Enormt märkligt att inte detta rönt större uppmärksamhet. Fick höra av en Bilia-anställd bekant att detta inte var obekant. I jämförelse med VW:s dieselgate, så är det oerhört mycket allvarligare och knappast något som löses genom s.k. mjukvaruuppdateringar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför skulle blocket spricka på strypta lågeffekt modeller, Volvo säljer ju ju samma motorblock med 334 hk / 500 Nm.

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]