Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inför rödljus så stiger varvtalet med 500 när kopplingen är nedtryckt när jag växlar från 3-2 sen 1. Den står även still på 1500 varv några sekunder innan den går ner till tomgång när jag står still.
Ibland när jag t.ex ligger på fyran i 50 och trycker ner kopplingen så står varvtalet stilla, det sjunker inte ner till tomgång som det brukar. Gjorde rent spjällhuset för ungefär en månad sen, och rengjorde lmm bara för några dagar sedan. Den funkade fint fram tills idag. Tomgången är dock jämn när man står still.
Vad kan felet vara?
bilen är en s60 -01
Jag kan tillägga att det bara händer på tvåan och ettans växel nu. varvtalet ligger även kvar om jag växlar till neutral så det är nog inte kopplingen. Kan lmm tagit stryk av att man hade ett oljefilter ungefär 8 månader? Jag såg till att göra ren lmm 1 gång varannan månad med rätt spray, kollade även till spjällhuset då och då.
Oljefilter i 8mån skulle påverka LMM?
Nej nej, helt omöjligt.

Om du däremot haft ett INOLJAT öppet LUFTFILTER, så Ja! Det kan påverka.

Vaför rengorde du LMM varannan månad?
Den ska man verkligen inte peta på i onödan.
Den är känslig. Regöring är en extrem nödlösning, och inget man ska göra i förebyggande..
Det ställer till, mer än hjälper.

I mina kretsar kallar vi öppna luftfilter för LMM-käkare.
Gissa varför.....

Men jag tycker inte du beskriver klockrent LMM-fel....
Förlåt menade inoljat luftfilter, i org box. Lmm gjorde jag ren med crc lmm spray.

Har nu varit ute och testat köra fr 3-2-stopp(med 1:an i) med lmm urkopplad men det blev ingen skillnad. konstigt nog. Trodde den skulle bli osäker på varvtalet eller att nånting skulle hända
När motorn är lite ansträngd t.ex. låg fart i lätt uppförsbacken och jag trycker ner kopplingen så stiger varven runt 500 varv för mig. Jag antar det är ett normalt beteende? Kanske det är något som simulerar det för dig, typ bromsar ligger på? Bara en tanke.

Det du nämner om 1500 varv, är det vid start av motorn eller hur menar du?
Nej det händer inte vid start. Och det händer oavsett lutning elr ej.
Jag vet dock att varvtalet ska vara högre vid start för att få upp temp snabbare.
Det jag upplever är när du närmar dig korsning och trycker in koppling och lägger i tvåan och ettan. Varvtalet stiger till ca 1500 så fort koppling trycks ner och håller sig där i några sekunder innan det dippar till vanlig tomgång. Funderar på om det kanske är nån vakumläcka nånstans? Men då tycker jag tomgången borde gå ojämnt, vilket den inte gör. Har besiktning snart så får väl höra om han kanske vet för jag har ingen aning vad detta kan bero på...

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]