Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daedalus76
Hej! Tänkte bara slänga ut en tråd här angående vindrutetorkaren bak på min V70 2010.. Den har lagt av helt och hållet, surrar inte ens i den.. Har kollat säkringen under handskfacket och den är hel.. Är det torkarmotorn som har gett upp eller finns det nåt annat man kan kika på innan man lägger några sköna slantar på en motor..?
Tacksam för hjälp..
//Daniel
Användarvisningsbild
av apersson850
Om den kärvar fast helt och hållet, vilket är det vanligaste felet, då står den still och inte hörs det något heller.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej. I så fall måste hela torkarmekanismen demonteras, vilket kan vara nog så tjurigt om den kärvat ihop. Utan demontering kommer man inte åt att polera till den så den kan fungera igen.
Det tar en stund, men det är ju inget som man inte kan göra hemma. På verkstad reparerar de aldrig, utan där får du köpa ny torkarmotor istället.

Det lurigaste momentet brukar vara demontering av torkararmen från axeln på bilen. Den brukar sitta hårt, och har man ingen avdragare som passar måste man bända mot något. Det gäller att lägga under ordentligt då, så man inte knäcker luckan eller spräcker hela rutan.
av volvoc70cab
Har haft samma problem med vår XC60. Felet var att anslutningen till torkarmotorn hade "lossnat", så det löste sig med att vi anslöt den. Annars har jag hört att det inte är ovanligt att axeln kärvar !

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]