Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vissii
Hej!

Har tittat runt lite efter en XC60 D4 från 2013-2014 och visst 2014 är mycket snyggare så det lutar åt en sådan.
Priset på dessa begagnat är ju inte direkt billigt men det tyder på att det är bra bilar och är eftertraktade? :)
Miltalet som jag siktat in mig på är runt 8-9000mil och då hamnar någonstans runt 250-260 tusen. Jag vet att många här tycker att man borde satsa på en ny i stället men då kostar det ju 150 tusen till. Jag ska ta lån så några 400 tusen är inget att tänka på.

Men hur är dessa att pendla i? Jag menar bränsleförbrukning osv.
Jag kör inte jätte långt per år men strax under 2500mil. Blir ca 8mil per dag varav ca 1mil i stadstrafik.
FWD är väl att föredra om man tänker på bränsleförbrukning även om det känns som att en Suv ska ha AWD.

Är det något mer jag borde tänka på?

Alla tips är välkomna.

Mvh
Användarvisningsbild
av Derank
Själv kör jag D4 AWD Auto och den är ju långt ifrån en spargris, pendling runt 100kmph snittar den runt 0,9

Jag har ett par kollegor som kör manuella FWD D4, de kör ca 6-7000mil per år och de snittar runt 0,75, då ligger de och pendlar S-vall-stockholm, svall-umeå året runt.

En SUV behöver såklart inte ha AWD, det är ju bara något påhitt frän de som inet kan köra bil vintertid.
av trasker
Alla kommer att svara dig att en SUV ska vara fyrhjulsdriven.

Vi har en FWD och jag gillar den skarpt. Den är inte farligt törstig och vi brukar ligga på lite drygt 0,7 i snitt. Då kör vi cirka 50% stad. På långresa kommer vi ner inte fullt en deciliter till.

Köper man en bil i den prisklassen utgör inte förbrukningen en särskilt stor andel av totalkostnaden, men det är ju skönt att inte behöva tanka speciellt ofta.

Vi bor lite vid sidan om och det kan snöa ganska bra. Det har vräkt ner här i några dagar nu. Jag tror att en 4wd XC60 skulle köra fast då den inte är tillräckligt hög. Men då har vi en höjd Hilux som man lägger i fyrhjulsdriften på och öser på genom snön :)
av AdrianH
Det mesta beror nog faktist på hur DU kör, jag fick min xc60 awd för ca 3 veckor sedan och den har rullat ca160mil hittills, min förbrukning ligger på 0,69l/mil, just nu, och sjunker stadigt, bor utanför Gbg, har ungefär 6,5mil pendling/Dag, och då följer jag trafikrytmen hyfsat ;).

Jag har märkt att min bils "sweet spot" ligger runt 85-95km/H och då förbrukar den mellan 0,45-0,65l/mil, och pratar vi om Fwd modellen, så kommer du nog bli positivt överraskad, Vea motorn är riktigt snål, dvs om man vill ha den snål.

Men jag är glad över att jag valde gamla d5an och awd, super nöjd med bilen och Gud det underbara ljudet från motorn, musik i mina öron, det enda nog som slår det är Grand jeep cherokees V6an från fiat
Senast redigerad av 1 AdrianH, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av snepo
trasker skrev:Alla kommer att svara dig att en SUV ska vara fyrhjulsdriven.

Vi har en FWD och jag gillar den skarpt. Den är inte farligt törstig och vi brukar ligga på lite drygt 0,7 i snitt. Då kör vi cirka 50% stad. På långresa kommer vi ner inte fullt en deciliter till.

Köper man en bil i den prisklassen utgör inte förbrukningen en särskilt stor andel av totalkostnaden, men det är ju skönt att inte behöva tanka speciellt ofta.

Vi bor lite vid sidan om och det kan snöa ganska bra. Det har vräkt ner här i några dagar nu. Jag tror att en 4wd XC60 skulle köra fast då den inte är tillräckligt hög. Men då har vi en höjd Hilux som man lägger i fyrhjulsdriften på och öser på genom snön :)
Var inte det nåt som Citroen körde på med C5. Höj karossen,behövs ingen fyrhjulsdrift
av volvoc70cab
Köpte en Volvo Xc60 FWD 2010 . Anledningen var att vi ville ha en bil som var behaglig att stiga in i. Att det blev en diesel kan man verkligen undra över, då den just nu bara rullat 5100 mil. Med andra ord har det inte varit någon sparbössa då värdeminskningen har varit betydande ( bilen kostade då 390 kkr då). Men förbrukningen är fantastik ! Då jag är friherre så har jag inget behov att hålla hastigheter över vad som anges på vägskyltarna- Sist vi körde hem från Quedlinburg till Sverige var den verkliga förbrukningen precis under 0,5 l/milen. Som jag skrev ovan så höll jag 100 km/h med inkopplad farthållare. Nu gällde det övervägande motor- och - landsvägar. Ps. med Tysk diesel. Är i den lyckliga situation att jag kör enbart på ren diesel och ej på slaktavfall m.m.

Ps. Sedan är FWD utväxlingen fördelaktig genom att har cirka 12% lägre varvtal vid en given hastighet.

Hastighet vid 1000 rpm 58,6 52,5 då den sistnämnda gäller bilar med AWD samt automat växellåda. Annars har FWD med automat varvtalet 54,6 vid 1000 rpm ( 8%)
Senast redigerad av 1 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gånger.
av LumberJack
Har just en -14 D4 FWD e-drive (2-liters 5-cylindrig) med automat. Ligger ofta under 0,6 på färddatorn men något över mätt mot pump. Landsväg upp till 100km/h är det inga problem att köra riktigt snålt. Motorväg och 130-140 ligger den runt 0,8.
Har kört 3000mil med den sen jag fick den vid årsskiftet (gått 9000 nu) och har inte kört en tank över 0,8.
Trevlig bil att pendla i men jag saknar 4-hjulsdriften varje gång jag kopplar på släpet på vintern. Den tar sig fram bra i snö utan AWD pga markfrigången.
av vissii
Tack för alla svar!

Är det nått mer jag bör tänka på när jag köper en xc60 som gått runt 8-9000mil?
Hur ser det ut med service efter det miltalet? Är det någon riktigt dyr service? Typ kamremsbyte eller liknande?

Mvh
av volvoc70cab
Försök hitta en med ett lägre miltal ( 6-7000 mil) då du då har maskinskadeförsäkring fortfarande om oturen skulle vara framme. Det ger en viss trygghet ekonomiskt ett antal mil framåt i tiden. Vad jag har förstått är det tid med ett kamremsbyte vid 18000 mil, så den kostnaden ligger lite i framtiden men är lite osäker om det finns en tidsfaktor också . Annars är det en bil med bra sittkomfort jämfört med ex.vis v eller XC 70:an. Körde en sådan en längre sträcka nyligen och upplevde säten överlägsna i XC60:an.
av LumberJack
volvoc70cab skrev:Försök hitta en med ett lägre miltal ( 6-7000 mil) då du då har maskinskadeförsäkring fortfarande om oturen skulle vara framme. Det ger en viss trygghet ekonomiskt ett antal mil framåt i tiden. Vad jag har förstått är det tid med ett kamremsbyte vid 18000 mil, så den kostnaden ligger lite i framtiden men är lite osäker om det finns en tidsfaktor också . Annars är det en bil med bra sittkomfort jämfört med ex.vis v eller XC 70:an. Körde en sådan en längre sträcka nyligen och upplevde säten överlägsna i XC60:an.
Jag håller inte riktigt med dig. Kan iofs bero på utrustningsnivå. Har en XC70 Summum -10 och en XC60 Momentum -14 och 70:in sitter jag betydligt bekvämare i.
Dessutom är 60:in betydligt stötigare p.g.a kortare hjulbasen.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]