NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roksv
Hej!

Ny här på forumet och våran C30 har rullat 14000 mil nu och vi trivs bra med den för jobbpendlingen inne i stan,
men inser att multirem/flerspårsrem och spännare ska bytas enligt service, inkl tändstift och lite annat.

Då detta kan bli en dyr historia på verkstad (4500Kr var senaste budet) så gör jag nog detta själv hos en mer bilkunnig bekant som hjälp och spara minst ett par tusenlappar.

Vår(min?) fundering är gällande den nedre stretch(?) remmen till AC-kompressorn, ser ut som det ska användas något specialverkyg för att kränga på den. Finns det några alternativa sett att enkelt få dit den eller saker att använda? Är remspännaren för den övre remmen något att oroa sig för? Är det ett alternativ att lossa på kompressorn så man kan 'luta' den lite?

Tack på förhand.

Daniel
Hjälpaggregatremmen, som Volvo kallar den, skall bytas efter 10 år. Inga mil anges i serviceschemat.
Mitt schema är för en V70 2.0F -08, men det är samma motorblock. Bara lite större cylinderborrning. Utskrift från VIDA.
Tändstiftbyte skulle ha skett vid 12 000 mil. Spännrullar och annat som hör till själva remmen har jag dessvärre ingen uppfattning om.
av Roksv
Rådlös skrev:Hjälpaggregatremmen, som Volvo kallar den, skall bytas efter 10 år. Inga mil anges i serviceschemat.
Mitt schema är för en V70 2.0F -08, men det är samma motorblock. Bara lite större cylinderborrning. Utskrift från VIDA.
Tändstiftbyte skulle ha skett vid 12 000 mil. Spännrullar och annat som hör till själva remmen har jag dessvärre ingen uppfattning om.
Nåja det är en 07a så den är 9 år och 8 månader eller nåt, så det är dags oavsett. Tyckte jag såg 14k i schemat jag fick se men kanske missuppfattade det. Tändstiften ska inte behövas röras i så fall då? De påstod på Bilbolaget att dessa skulle bytas. Kan skruva ur dem och kolla skicket oavsett.

Tackar för svar, fler tips på själva operationen mottages gärna dock. :)
Tändstift har intervall 6, 12, 18, 24, 30 och 36k mils intervall enligt det schemat jag har och hjälpaggregatsremmarna 24k/10 år.
Ang. stretchremmen använde jag mig av en sån här från skruvat.se:

Bild

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]