Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1122015
SBergdahl skrev:Det är lätt att glömma att Kina inte är något låglöneland längre heller så några enorma besparingar har jag svårt att tro att de gör. Det handlar nog som flera redan nämnt om att utnyttja tillgänglig kapacitet på ett bra sätt. Inte konstigare än att de har en fabrik i Gent också.
Den här fordonsprofessorn som media brukar intervjua sa igår att Kina har 400 miljoner människor som tillhör övre medelklass. Mer än vad USA och Europa har tillsammans. Det här är en jättemarknad och det är klart att Volvo måste tillverka nära den.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1122021
Behövde man dessutom inte ha en fabrik i landet för att få sälja till staten?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1122027
volvokhaled skrev:
Gorban skrev:
frasse4 skrev:Volvo har ju haft fabriker i asien förr...
Har dom?
Volvo har bl.a. fabrik i Malaysia, där alla bilar som säljs i Malaysia byggs ihop som "lego"...alla delar skickas från övriga Volvo fabriker. Anledningen till detta är extremt höga importskatter.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swedish ... Assemblies
Även i Thailand, Thai Swedish Assembly Co, Ltd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1122099
Hoppas Volvo kan hållimot bättre än Ericsson.

Nyligen hade Ericsson 42.000 anställda i Sverige, efter senaste besparingen landade det på 13.000. Samtidigt växer man så det knakar i lågkostnadsländer och är 120.000 anställda nu.

Man får hoppas att Volvo som ju är kinesiskt ägt uppskattar sverige mer än Ericsson som ju är svenskägt.
av Gorban
#1122101
VolvoB20 skrev:Hoppas Volvo kan hållimot bättre än Ericsson.

Nyligen hade Ericsson 42.000 anställda i Sverige, efter senaste besparingen landade det på 13.000. Samtidigt växer man så det knakar i lågkostnadsländer och är 120.000 anställda nu.

Man får hoppas att Volvo som ju är kinesiskt ägt uppskattar sverige mer än Ericsson som ju är svenskägt.
Med tanke på att CEVT, China Euro Vehicle Technology, som är samägt av Volvo och Geely anställer tre ingenjörer om dagen, de flesta i Göteborg, så ser det just ut. Utöver detta meddelade Volvo härom dagen att man behöver anställa ytterligare 400 ingenjörer.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1122119
Innebär det att välbeställda svenskar snart kan göra en OSD till Kina :)
(over seas delivery m besök på fabrik)
av refbob
#1122501
Vilken tramsig bil. En rymligare bil är ju bra. Men måste ju kosta en massa att ta fram/utveckla dessa grejer och kanske få sälja 100 bilar. Bygg en riktigt rymlig familjebil istället. Typ minibuss som Sharan fast på Volvo-vis. Den är ju snart enda bilen som har ett vettigt bagage. Synd att den inte är lika tyst och bekväm som en Volvo. Annars hade den lätt varit en bättre familjebil. Börjar bli väl mycket bling bling i bilarna... Jag vill köra bilen själv. Och varför skall snart alla knappar vara borta. En flottig skärm är det som gäller. Undrar hur länge den håller?
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]