Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av HenrikHard
Jag funderar på den här modellen från Mekonomen : Garagedomkraft 2,5 ton från Carwise med en lyfthöjd på 530mm. Priset är misstänkt billigt 689:-. Vikten är över 20 kg så man slänger inte omkring med den i onödan. :lol:
Bild
av Lövet
Undrar om det där är rätt bild? Den ser väääääldigt klen ut och mera lik en 199kr domkraft än 689kr. Om du inte har bråttom råder jag dig till att hålla ögonen öppna efter lite specialerbjudanden på jula domkrafterna. Jag har som sagt köpt båda för 1/2 av listpriset och sett samma erbjudande flera gånger.
av KrilleW
Ni som byter hjul själva, använder ni fälgkors och spärrskaft eller elektrisk mutterdragare när ni byter hjul?
Användarvisningsbild
av Perra83
Har en stor domkraft som det länkas till ovan, inte likadan men nästan. Lägger en hockeypuck i skålen som tar vikten från bilen.
Använder Bauhaus 3hk kompressor med 50L tank, 3/8 slang och en mutterknack som tar 450Nm på backen och svarta Biltema krafthylsor. Går snabbt att byta hjul. Drar åt med knacken på lägsta moment och efterdrar med momentnyckel.
av Lövet
KrilleW skrev:Ni som byter hjul själva, använder ni fälgkors och spärrskaft eller elektrisk mutterdragare när ni byter hjul?
Jag använder denna för att lossa
Bild
och sedan denna för det lätta skruvandet
Bild

Vid montering ersätter jag ledhandtaget med momentnyckel istället.
Bild

Har en Scorpio luftdriven muttermaskin också men den orkar jag aldrig ta fram...
av Lövet
Runt 120*nm brukar jag köra. Det står dock sällan nånting i instruktionsboken längre. Dock har jag aldrig haft problem med hjul som lossnar eller byta däck så det verkar någorlunda rätt trots allt :)

*För aluminiumfälg typ 17-18".
av KrilleW
140nm står det i instruktionsboken för XC60 iaf.
av Göte
Jo det känns bättre att använda momentnyckel tror jag. Jag står med foten på falgkorset och drar med handen i andra änden vilket kan ge väldigt olika moment. Verkar mycket smidigare med en momentnyckel, såg att biltema hade momentnyckeln på din bild till riktigt bra pris.. dessa kostade multum för 20 år sedan, så jag har alltid trott dom var dyra. Men ska nog slå till på en sån då jag ibland har nytta av den till andra saker oxå.
CTEK Laddare (connect kabel)

Hej, Var kopplar man enklast/bäst denna kab[…]

På din övre bild har jag åtminsto[…]

Koppla in Isudar carplay

Tyvärr finns det inte där heller på[…]

Har varit i kontakt med Volvo i dag igen (4ggr) , […]