Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det står som sagt exakt i boken hur mycket man skall köra för att den skall kunna uppfatta den förändrade oljenivån. Vill minnas det är ett visst antal starter och minst 30km körning.

Jag hade också uppskattat en traditionell sticka, men nu är det ju som det är :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Det står som sagt exakt i boken hur mycket man skall köra för att den skall kunna uppfatta den förändrade oljenivån. Vill minnas det är ett visst antal starter och minst 30km körning.

Jag hade också uppskattat en traditionell sticka, men nu är det ju som det är :)
Det är ju superbra. Man kör 3 mil, och antingen hoppar mätaren upp till normal, eller så skär motorn för oljan räckte inte. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag har hitintills fyllt på med 0.25L utan att det syns på mätraden...

Hyffsat omständig process... kolla på morgonen och fylla på lite grann, sedan vänta tills nästa morgon för att se om det syns på skalan... vid behov upprepa proceduren i ett antal dagar... :evil:

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
ThomasT skrev:Jag har hitintills fyllt på med 0.25L utan att det syns på mätraden...

Hyffsat omständig process... kolla på morgonen och fylla på lite grann, sedan vänta tills nästa morgon för att se om det syns på skalan... vid behov upprepa proceduren i ett antal dagar... :evil:

.
Fyllde på ytterligare 0.25L i går kväll, och i morse så stod mätaren på 5/6...

.
av klovervagen
Angående att det inte finns någon sticka..

På min V60 D3 från 2011, så finns det en liten oljesticka, en liten vit plastbit som sitter långt ner på motorn, fram mot kylaren.
Den kan man använda för att se nivån... Men denna kanske inte finns på alla modeller och motorvarianter? Någon som är mer insatt i detta kan säkert svara på det...
av andersuw
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:Det står som sagt exakt i boken hur mycket man skall köra för att den skall kunna uppfatta den förändrade oljenivån. Vill minnas det är ett visst antal starter och minst 30km körning.

Det är ju superbra. Man kör 3 mil, och antingen hoppar mätaren upp till normal, eller så skär motorn för oljan räckte inte. :mrgreen:
Exakt! Men om bilen bara bett om en halvliter är faran kanske inte överhängande. :wink: Dock är ju måttligt intuitiva lösningar som förutsätter att föraren har koll på varenda stavelse i manualen inte så bra. Jag har fått mig en och annan historia till livs av personalen på min Volvoverkstad om hur folk överfyllt och överfyllt rejält eftersom ju bilen ständigt påstod sig vilja ha mer att dricka. För egen del kör jag numera omkring med en liter av Volvos dyra specialolja i skuffen eftersom man inte har en aning om när bilen kan komma att tycka det är dags att fylla på. Att hitta den oljan på närmsta mack är ju utsiktslöst och det är ju knappast säkert att närmsta Volvo ÅF finns bakom hörnet, särskilt när man är utomlands.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]