Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
Hej

Jag har köpt en extraljus ledramp & ett färdigt kablage med relä med en inbyggd säkrings hållare (30A)
Detta ska kopplas till helljuset via en strömtjuv......så min fråga är nu vilken av dom 3 stycken kablarna som går upp till kontaktstycket det som jag ska använda för att få kopplat in ledrampen på helljuset ??:-/ villKen färg har den

Tack på förhand

Mvh maccus
av skrothögen
Om jag förstår rätt så menar du kontaktstycket till H4 lampan?
Tag loss kontakten och starta helljus mät sedan spänningen på kontaktstiften med en multimeter :)
Svart = Jord, sen är det 50/50 :)
av skrothögen
Testlampa fungerar bra. Du kan efter att du hittat rätt kabel säkerställa genom att slå av helljus och mäta den kabeln igen. Lyser inte testlampan då så är du säker.
Annars kostar en simpel multimeter inte många kronor, finns på tema för 129kr, alltid bra att ha till hands :)
av Rådlös
Nu kanske du står och kopplar för fullt, men.... Strömtjuvar är det värsta elände man kan hitta. Dom har en inbyggd felfunktion som kommer att visa sig förr eller senare.

Använd i stället en sådan här: Bild

Den klämmer du med en sådan här tång: Bild

På tången, i klämkäftarna finns tre färgmärkningar. Den skall vara densamma som färgen på isoleringen på kabelskon. Det finns tre storlekar: Röd som är till 1,0 och 1,5 kvadratmillimeter. Blå är till 2,5 kvadratmillimeter. Gul är till 6 kvadratmillimeter. Kvadratmillimeter är alltså den aktuella kabelns tvärsnittarea. Inte diameter eller något annat! Tången finns på alla större Bilprylvaruhus och kostar 200 - 300 kr. Färgen på kabeln har inget med arean att göra. Förr i världen fanns det Svart också. Det var till 4 kvadratmillimeter. Men under dom 25 år som jag jobbade i branschen drog vi aldrig några 4 kvadrat kablar eller klämde några 4 kvadrat stift. Då kan man betänka också att det är ganska snart 10 år sedan jag slutade jobba.

Vitsen med att använda en kabelsko (flatstifthylsa) är att du kopplar in dig på det ordinarie uttaget som oftast finns redan i bilen, säkringspanelen, reläer o.s.v. På det extra stiftet som då blir förgreningen, sätter du den ordinarie kabel, som kanske i detta fallet var helljuskabeln eller något annat. Den dagen du vill ta bort extraljuset eller något annat som du har kopplat in, lyfter du bort flatstiften och sätter tillbaka originalkabeln på sin plats. Då behöver du inte klippa några kablar som ställer till oreda och osäkerhet om vart dom hör eller om det är någon funktion på dom.
Och helvetet med strömtjuvar har vi skrivit en lång tråd med tydliga bildexempel om här tidigare på forumet. Den finns för den som vill söka.

Ett tillägg som du har nytta av: Helljus heter med Bosch-nummer 56a. Halvljus heter 56b och jord heter 31. Dom här sifferbeteckningarna brukar stå på reläer och kopplingsschemor och annat som skall kopplas in eller användas som underlag. Bosch-nummer gäller i alla fordon.

Här är tråden om strömtjuvar och mycket annat. Tyvärr har bilderna "filtrerats" bort, så man får nöja sig med texten i stället. Men man kommer rätt långt med det också. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Användarvisningsbild
av maccus
Rådlös skrev:Nu kanske du står och kopplar för fullt, men.... Strömtjuvar är det värsta elände man kan hitta. Dom har en inbyggd felfunktion som kommer att visa sig förr eller senare.

Använd i stället en sådan här: Bild

Den klämmer du med en sådan här tång: Bild

På tången, i klämkäftarna finns tre färgmärkningar. Den skall vara densamma som färgen på isoleringen på kabelskon. Det finns tre storlekar: Röd som är till 1,0 och 1,5 kvadratmillimeter. Blå är till 2,5 kvadratmillimeter. Gul är till 6 kvadratmillimeter. Kvadratmillimeter är alltså den aktuella kabelns tvärsnittarea. Inte diameter eller något annat! Tången finns på alla större Bilprylvaruhus och kostar 200 - 300 kr. Färgen på kabeln har inget med arean att göra. Förr i världen fanns det Svart också. Det var till 4 kvadratmillimeter. Men under dom 25 år som jag jobbade i branschen drog vi aldrig några 4 kvadrat kablar eller klämde några 4 kvadrat stift. Då kan man betänka också att det är ganska snart 10 år sedan jag slutade jobba.

Vitsen med att använda en kabelsko (flatstifthylsa) är att du kopplar in dig på det ordinarie uttaget som oftast finns redan i bilen, säkringspanelen, reläer o.s.v. På det extra stiftet som då blir förgreningen, sätter du den ordinarie kabel, som kanske i detta fallet var helljuskabeln eller något annat. Den dagen du vill ta bort extraljuset eller något annat som du har kopplat in, lyfter du bort flatstiften och sätter tillbaka originalkabeln på sin plats. Då behöver du inte klippa några kablar som ställer till oreda och osäkerhet om vart dom hör eller om det är någon funktion på dom.
Och helvetet med strömtjuvar har vi skrivit en lång tråd med tydliga bildexempel om här tidigare på forumet. Den finns för den som vill söka.

Ett tillägg som du har nytta av: Helljus heter med Bosch-nummer 56a. Halvljus heter 56b och jord heter 31. Dom här sifferbeteckningarna brukar stå på reläer och kopplingsschemor och annat som skall kopplas in eller användas som underlag. Bosch-nummer gäller i alla fordon.

Här är tråden om strömtjuvar och mycket annat. Tyvärr har bilderna "filtrerats" bort, så man får nöja sig med texten i stället. Men man kommer rätt långt med det också. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Hej rådlös

Tack så jättemycket för tipsen jag köpte ett färdigt kablage med ett relä & en inbyggd 30 A säkring

Här https://www.diodhuset.se/diod-xenon-til ... -knapp-12v

Sen även en dt kontakt hanne från samma ställe

https://www.diodhuset.se/dt-connector-hane?___SID=U
av Rådlös
Ja, hej tillbaka!
Om du skall göra det riktigt, så skall du använda en sådan här tång till dom stiften i DT-kontakten: http://www.swedol.se/sitesearch/#search:el_2940
Men för att klämma två stift lägger man väl inte ut nästan 500 kr på ett verktyg? Men ett förslag, kläm ihop så snyggt du kan utan att deformera stiften i onödan. Du behöver inte klämma "berghårt", bara så att dom sitter still. Löd sedan fast kardelerna. Det behövs inga mängder med lödtenn, bara så att kabeln sitter fast med absolut galvanisk kontakt.

Dom aktuella stiften, och även motsvarande hylsor säljs av både Biltema och Kjell & Co och säkert några till. (Och naturligtvis även i elektronikbranschen, ELFA och liknade) Men Biltema och Kjell säljer inga klämverktyg för dom. Stiften och hylsorna förekommer ofta i bilar och även i datorer. http://terminalsupplyco.com/Store/Defau ... LL=TERM045

Slutsats i detta: Om man skall göra ett större jobb med dessa stift och hylsor, så investerar man i en sådan här tång för att göra ett riktigt jobb som man kan lita på att det fungerar som det är tänkt från början.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]