Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blockqoute
Har en fundering ang. listerna på min svarta Volvo V70 -02. Det är ju så att de är lite gråaktiga nu, en klar skillnad jämfört med lacken så klart. Men det jag undrar är om det är så även i nyskick? Vet att det inte går att få samma svarta färg som på lacken men nu ger de mer intrycket av att vara gråa än svart. Om de nu går att göra svartare än vad de nu är, vilket typ av medel och vilket märke rekomenderas?

Provade Turtles Back-to-Black som blev riktigt bra när man la på det, men sedan när det ska torrtorkas så mattas färgen igen. Och det riktigt irriterande som hände igår när jag tvättade bilen var att färgen som lades på verkar gå att tvätta bort med bilschampoo och vatten!! Svampen blev helt svart (och jag la inte på för mkt :lol: ). Så detta märke vill jag inte bli rekomenderad, men av vad jag läst i tidigare inlägg så verkar inte Turtle stå högt i kurs ändå 8)

Får kolla på denna lösning tills det finns pengar att lacka ner :oops:
av Dieselpower
prøv olivenolje. Den gjør listene svarte og fine:) Den har vannavisende kvaliteter og tåler vask. Mange bilpleie-firmaer bruker dette. Tror det har vært nevnt i en tråd tidligere.
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Nu menade jag inte listerna runt dörrarna utan sidolisterna, utvändigt. Kan inte tänka mig att det går att smeta på olivolja på utsidan av bilen och att det ska sitta kvar? Eller har jag helt fel?
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Läste den jag med, men trodde att den gällde de inre listerna. Kunde inte tänka mig i första läget att det gällde yttre lister. Men såg även att någon kommenterat med att det blev ett satans kladd med smuts och de kladdiga listerna. Måste vara extremt viktigt att låta det torka ordentligt.

Fick där även ett tips om: Vinylsheild. Kanske kan vara en idé att prova en i taget och se vad som blir bäst.
Användarvisningsbild
av Nexus
Blockqoute skrev:Läste den jag med, men trodde att den gällde de inre listerna. Kunde inte tänka mig i första läget att det gällde yttre lister. Men såg även att någon kommenterat med att det blev ett satans kladd med smuts och de kladdiga listerna. Måste vara extremt viktigt att låta det torka ordentligt.

Fick där även ett tips om: Vinylsheild. Kanske kan vara en idé att prova en i taget och se vad som blir bäst.
Vid en senare ev lack så kommer inte lackaren bli glad med ev silicon baserade produkter. Men det är ju deras problem :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Kanske är lika bra och avvakta tills man har råd att lacka ner dom åxå då :D Sitter på jobbet nu och var ut och kollade och det såg inte alltför illa ut såg jag...
Användarvisningsbild
av camaro69
grammse skrev:
Blockqoute skrev:Läste den jag med, men trodde att den gällde de inre listerna. Kunde inte tänka mig i första läget att det gällde yttre lister. Men såg även att någon kommenterat med att det blev ett satans kladd med smuts och de kladdiga listerna. Måste vara extremt viktigt att låta det torka ordentligt.

Vid en senare ev lack så kommer inte lackaren bli glad med ev silicon baserade produkter. Men det är ju deras problem :wink: :wink:
Jo, du grammse. :wink:

Lackarns problem blir ditt problem när han avböjer att ta arbetet p g a siliconet.
Vem får slaska med lädret? Knappast lackeraren. :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Å andra sidan så innehåller Vinylshield inget silikon..

T.ex tjänstebilar på Volvo som rekondas för försäljning får vinylshield om det behövs, och jag kan garantera att silikon är rejält sällsynt på fabriksområdet pga lackeringsproblematiken.

Jag har även testat olivolja för skoj skull, glöm det är mitt tips.. listerna suger åt sig smuts som bara den efteråt, även om man torkar dem noga.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
camaro69 skrev:
grammse skrev:

Jo, du grammse. :wink:

Lackarns problem blir ditt problem när han avböjer att ta arbetet p g a siliconet.
Vem får slaska med lädret? Knappast lackeraren. :wink:
men camaro69 :!: man behöver ju inte nämna något det kan bli en överaskning när lacken korvar sig eller rinner av :wink: :wink:
Fast pris är fast pris. silicon eller inte silicon ( nu pratar vi inte brudar) :lol: :lol: :lol: "hick hick" :wink:
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.