Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
P0420 är "katalysator dålig effekt Bank1"
Dvs bakre lamdan anser att den renar dåligt.
Som sagt, är inte bakre lamdan med i bränsleregleringen alls, utan bara analyserar.

Motorn går dåligt,(som du sa först) och du misstänker att analyssonden (bakre) har fel om katalysatorns reningsgrad?
Tyvärr stämmer den nog. Katalysatorn renar dåligt.
Hade den gått bekymmerfritt, och haft den felkoden = Kanske bakre lamdan, men inte ens då särskilt troligt.

Frågan är varför motorn går så dåligt att katalysatorn misslyckas med reningen, eller kanske rent av nu är uppbränd.
Det finns masssor av anledningar, allt ifrån enklare avgas eller vakuumläckage, till totalslut motor.
Det är troligen den frågan som "Volvo inte kan svara på".
Låt mig gissa att du läst felkoder nån annanstans, och sen ringt Volvo och frågat?
Volvo har inte felsökt själva, inte sant?
Volvo koder börjar nämnligen inte med P0.....
Det gör universalprotokollet ISO9141. =enklare felkodsläsare!

Du har högst troligt fler felkoder än denna P0420, som ger ledtrådar till varför den går, och renar dåligt.
Det är långt ifrån omöjligt att de felkoderna inte finns på ISO-protokollet och därför missas helt av universal OBD-läsare.
Här behövs isf en Volvo-protokoll anpassad felkodsläsning. Inte nödvändigtvis Volvoverkstad, dock.

Mekonomen eller Mecaverkstad, nån privatperson med Dice, Biltemas Volvoanpassade OBD- lälsare, osv.....
felsökt på volvo felsökt på mekonomen, felsöktpå meca samt av mig med obd ja, inga fler koder än så nej, motorn går hur fint som helst bilen går inte dåligt nej, välservad ja,

har fått motorstopp en gång och tycker att efter det ligger varvet lågt men går fortfarande fint. motorn har endast gjort 14000 tusen mil inte så farligt och käkar inget nämnvärt olja eller kylvatten, bir du i nörheten av farsta sthlm ? lust att hjälpa mig med en felsökning ? jag tror inte att det är så farligt att motorn är slut. pigg o glad motor i övrigt. bara nått fel jag vill få kontroll på som varken volvo meca eller mekonomen får koll på. är det katten kan det juh faktiskt vara så att det bara är den pga förra ägarens korta resor, behöver juh inte vara det värsta av det värsta. den gula lampan har jag juh kört med felfritt en längre tid med undantag den enda motorstoppet jag fick en gång under en höger sväng.
av MickeM
VolvoFrälst00 skrev:felsökt på volvo samt av mig med obd ja, inga fler koder än så nej, motorn går hur fint som helst bilen går inte dåligt nej, välservad ja,

har fått motorstopp en gång och tycker att efter det ligger varvet lågt men går fortfarande fint. motorn har endast gjort 14000 tusen mil inte så farligt och käkar inget nämnvärt olja eller kylvatten, bir du i nörheten av farsta sthlm ? lust att hjälpa mig med en felsökning ? jag tror inte att det är så farligt att motorn är slut. pigg o glad motor i övrigt.

Ok, jag fick intrycket att den gick dåligt.
Sannolikheten för bakre lamdaonden steg lite, men lite skeptisk är jag.
Kolla noga så du inte har läckage i närheten av lamdasonden.
Även vakuumläckage. Kanske vevhusventilationen?

Min erfarenhet av denna felkod på bilar som går bra, är tyvärr ändå katalysatorn som är utbränd och faktiskt renar dåligt.
Kan vara godkänd av SVB men deras krav är lägre än bilens styrsystem. Därför kollas inte avgaserna alltid av SVB på nyare bilar, som OBD kollas på.

Troligen är katen utbränd av för mycket småkörningar, kanske i samband med annat mindre fel.
Därför har inte Volvo något bra svar.
Också ovanligt på Volvo.
Vanligare på japanska bilar.
tack för info, vacuum slangar kontrollerades på volvo verkstad varpå en slang byttes ut. då tror jag med denna information att jag byter katalysator och även lambda ändå bara för att utesluta varandra samt ber mekonomen felsöka mindre defekter också så som vevhhusvent, tror du detta är rätt väg att gå ? vet du vart hittar man vevhusvent till volvo tänkte googla, skruvat.se ?
av MickeM
VolvoFrälst00 skrev:tack för info, vacuum slangar kontrollerades på volvo verkstad varpå en slang byttes ut. då tror jag med denna information att jag byter katalysator och även lambda ändå bara för att utesluta varandra samt ber mekonomen felsöka mindre defekter också så som vevhhusvent, tror du detta är rätt väg att gå ? vet du vart hittar man vevhusvent till volvo tänkte googla, skruvat.se ?
Tyvärr lutar det åt kat-byte.
Har inte Volvo hittat fel, så är den nog utbränd av småkörning, eller körts länge med fel av något slag.

Tät vevhusvent är lite långsökt, men lätt att kolla, och man ska ha koll på.
Vevhusventilationen är slangarna som går från motorns vevhus och topp till insuget.
Detvsitter en svart burk under insuget också, som är en oljefälla.

Man kan kolla om vehusventen funkar med VARM motor.
Låt den gå på tomgång, och dra ur oljestickan.
Sätt fingret över hålet, och känn om det blir övertryck efter ca 30 sek. Övertryck= tät vevhusvent.
Känner du inget är det nog ok, men man kan också sätta en engångshandske tätt över oljepåfyllningen.
Blåses den upp är vevhusventen tät, och måste fixas. Händer inget, eller om den vill sugas ner lätt, så är den ok.

Har bilen småkörts mycket korta sträckor, så kan katalysatorn vara utbränd och måste bytas.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]