Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er igen.
Jo jag har haft inne bilen på check för El driften på XC90 T8an. Detta började för 1½ månad sedan och det är så här att när jag har laddat och skall köra iväg så funkar Elen emellan 20-40sek sedan går motorn igång och den kan gå i ca 3-10 min innan El-driften går igång igen. Ibland har den inte gått igång alls då får jag byta körläge då hoppar den igång igen. De hittade dock inga felkoder alls.

Nu trodde serviceteknikern att det kanske berodde på att det var för kallt ute och att motorn går igång för att hjälpa till att få igång värmen i kupe'n och el till stolarna mm.

När det hände första gången så var det runt 11 grader ute nu är det -2 och det är ju väldigt konstigt i så fall om det verkligen beror på detta då är nog dem ute och cyklar på Volvo. Vem tillverkar en Hybrid som behöver stödhjälp med en bensinmotor för att värma upp kupe'n det låter helt ologiskt för mig.
Skall man göra massa kallstarter som dricker massa soppa för att få värme i kupe'n. Jag trodde helt klart att få värme i bilen så användes en typ av värmepatron när man ändå har elen tillhanda. Jag får inte ihop detta det kan bara inte vara så att motorn skall behöva startas en kall dag för att få värme då är ju hela konceptet åt helvete tycker jag. Vad är meningen med Eldriften och miljöpåverkan då när man skall tex. köra korta sträckor.
Detta är just av en av anledningarna att jag köpte en Hybrid för att slippa massa kallstarter som dricker massa soppa för 2/3 delar av året är kallt i Sverige.
Min d6a fungerar så här, kan ju bara liknande i din bil :
Med värmare på auto så går den på el hela tiden.
I pure utan värmaren på auto så går den vid 0 grader 13 minuter, sen går dieseln igång eller så slår man på auto i 2-3 min, sen kan man så av den i 13 min igen. Slår man på värmaren i 5 min i början på färden klarar den 25 min utan problem.
I hybridläge utan värmare vill den köra ett par minuter på diesel innan den går över på el.

Så tyvärr får man fippla lite och köra pure för att få köra på eldrift om värmaren är avslagen.
grillchips skrev:Det låter ju lite märkligt, men Joel skrev alldeles nyss om ett relativt liknande fenomen på sin V60 TE:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1122117
Tackar för detta ja det skulle kunna vara som så .... men är det så så är det totalt bedrövligt att motorn måste startas för att få upp tempen.
Då känns det inte som någon vinning med elen om man måste värma upp den innan körning särskilt inte med Bensinmotorn undra hur dem tänkte där om de nu tänkte alls på detta ? Kan ett bolag som Tesla lösa detta så borde väl Volvo kunna lösa en sådan här grej kan tyckas. Annars få de bli en Tesla X som nästa bil istället. :???:
Så blir det ju när man konverterar en gamaldags bil till el eller hybriddrift. Man är van att man har en stor bensin/dieselmotor som genererar massor med överskottsvärme så det är bara att vräka in nog med värme i kupen. Srtunt samma om man eldar för kråkorna, värmen måste man ju göra av någonstans.

En el&hybridbil är ju motsatsen, det finns inte en gnutta överskottsvärme, Här behöver du bygga en helt ny konstruktion från grunden vad gäller kaross/kupe/glasrutor osv. Du behöver isolera kupen som en termos, ett hus är ju enkelt där har du jo också plats för värmeåtervinning, men en bil behöver oändligt mycket mera smart isolering då den inte får väga, inte får stjäla utrymme och ska klara av´den enorma avkyningen i 110 km/h. Du behöver igentligen konsturera det mesta nytt från grunden, hivar du bara i el/hybrid i befintlig gammal konsturktion så blir det inte bättre än så här.

Termosisolering i golv, dörrar o tak, argonfyllda termoglas och värmeåtervinning från frånluften borde man ju tex ha.

Om du nu inte bara ska glida runt på rivieran i + 22 grader.
En ren elbil behöver/ska inte ha en grill. I en hybrid blir det ett problem då man får in kall luft man egentligen inte alls behöver vid eldrift. Där försvinner en del i allafall.
Tesla har nån form av luftvärmeväxlare om jag förstått rätt, men i så små format är dom dyra.

FSandström
Jag tänkte slå igång värmaren häromdagen under körning i pure-läget men direktstart var utgråat och otillgängligt. Måste man gå in och välja "auto" för att få igång det eller hur gör du för att köra den i typ 5min?
volvo244gle skrev:Lägg därtill en växelventil för köldmediet, så en eldriven AC-anläggning kan fungera precis som en luftvärmepump.
Värma kupén med "direktel" känns inte som någon vidare smart lösning.
jag tror knappast Teslan är en Termos så den är nog inte tätare än vad Volvon är och dem värmer med el så varför skulle inte Volvo kunna göra något likvärdigt.
Det är inte så att motorn startar för att värma batterierna om du inte kört på förvärmning?
FlipperNo1 skrev:
volvo244gle skrev:Lägg därtill en växelventil för köldmediet, så en eldriven AC-anläggning kan fungera precis som en luftvärmepump.
Värma kupén med "direktel" känns inte som någon vidare smart lösning.
jag tror knappast Teslan är en Termos så den är nog inte tätare än vad Volvon är och dem värmer med el så varför skulle inte Volvo kunna göra något likvärdigt.
Teslan har ett rätt avancerat värmesystem... Klippt och klistrat från teslaforumet http://www.teslamotorsclub.com/:
As noted the Model S has an electric AC compressor located under the frunk. You can hear it running if you turn on/off the climate control set on Lo setting with AC on. It slowly speeds up. I'm not sure there is a conventional evaporator for cabin cooling it may evaporate through a heat exchanger in the liquid heating/cooling loop as the AC compressor can be tied in to cool the powertrain through the liquid cooling loop. The Model S has 3 radiators up front a larger center one and two on each side under the headlights these side radiators are behind adjustable louvers in the chrome fins on the lower marker lights.
There is a very elaborate set of coolant/heat liquid loops. Heat is not generated from a heat pump cycle but only from two sources: the first is powertrain waste heat from the motor, inverters and batteries. All of which are far more efficient than an ICE but still not 100% efficient so there is some heat available. This is also used to heat the batteries under cold conditions. The second heat source when the powertrain does not provide enough heat is a resistance electric heater. It can provide up to 6kw of additional heat. In the Econ mode the use of this resistance heater is minimized to save power.
Teslan kan alltså pumpa ut 6kw värme! Det är skapligt mycket det... blir varmt snabbare i bilen med sån slags värme än vilken vanlig bensinbil som helst. Synd att Volvo inte ens verkar kunne ge en tredjedel av det.. Tror Volvos ligger på runt 1.3-1,6kw.. Har man elmätare på laddstolpen kan man kolla det genom att när man har fullt batteri starta värmen och kollar vad som dras från stolpen/laddboxen. Jag ska göra det när jag har tillfälle.

Jag tycker dock inte det är ett jätteproblem med komforten, då är det ett större irritationsmoment att dieselmotorn vill starta ibland. Kör man med sätesvärmen och rattvärmen på blir resan bekväm ändå. Och behöver man få bort imman på rutorna kan man slå över klimatanläggningen i Auto även om man kör i Pure. (Bara tryck på auto så går den över.. och om du tidigare inte tagit av AC-knappen så kommer den på då också.)
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]