Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
hoppas på att få kontakt med individer här som tidigare rekomendera ebay samt aliexpress om fungerande spjällhus till grymt mycket bättre pris, jag har en volvo v70 kombi automat från 04a 2,5l utan turbo. hur hittar jag rätt throttle house när man söker, vad är det för oem orginal nummer ?

har en länk

https://www.aliexpress.com/item/Throttl ... 441f8c11db

passar denna ?
av garinge
Nej, det passar inte, sen funkar det inte rakt på, köper du ett beg så måste du sen ladda ny programvara hos Volvo osv..

Jag hade (som jag tidigare gjort) köpt ett nyrenoverat spjällhus med samma nr, på atech2
Bara plug n play, sen köra...
Inga problem eller strul resten av bilens livslängd:)
av MickeM
Jag vet inte om Atech2 har, eller renoverar Boschspjällen till 03 och nyare.
Fråga, och informera oss gärna.

Tycker inte det på bilden ser riktigt rätt ut.

Vad får dig att döma ut gasspjället?
Det är låååångt ifrån lika vanligt på 2003 och nyare än tom 2002.
Men det är klart att nya typen kan paja ändå....
Det kan allting.
av Arnold
Håller med MickeM. På en 2003 och senare borde du söka andra orsaker än gasspjället. För på dessa modeller kommer spjällen från Bosch så det är inte de dåliga italienska MM-spjällen.
fick svar från säljare att den borde passa, program från volvo dyrt ?

hmm ja du jag har en felkod som verkar vara svårlöst för låga avgasreningsvärden gul lampa. felkodsläst på volvo ja. så jag känner att jag okar inte lämna in lämna tillbaka lämna in lämna tillbaka i evigheter,

har låga varv på motorn dött en gång för mig. ligger 500 varv på tomgång och inbromsningar sjunkar mer, med gas ligger jag på 1000 varv o växlar ut som vanligt. det som får mig misstänka är luftmassemätare och spjällhus.

angående låga avgasreningsvärden misstänker jag bakre lambda och katalysator. så på min inköpslista har jag spjällhus, luftmassemätare, katalysator och lambdasond. att köpa. ni menar att jag ska strunta i spjällhuset ? eller är det bättre att köpa begagnad spjällhus ?
av MickeM
Stopp nu!
Slring inte och köp och byt diverse delar på måfå.
Det blir ju idiotdyrt på riktigt!!!

Se till att få en ordentlig felkodsläsning först och främst.
Absolut värt pengarna.

Även med billig ISO-protokolls universal OBD-läsare (=nån hundring) är otroligt mycket bättre och billigare än "byta och se vad som händer".

Posta felkoderna i sin helhet (tex P0430 katalysator för låg effekt), så ska du få kvalificerade gissningar av oss på forumet.

Bakre lamda är bara en analyssond. Kollar hur det blev. Aldrig med i bränsleregleringen.

Tänk om du byter allt som du listat upp för en väldig massa tusenlappar, och bilen går lika illa, och felet visar sig sen vara tempgivaren för 2-300kr....
Snacka om surt.
av Arnold
VolvoFrälst00 skrev:fick svar från säljare att den borde passa, program från volvo dyrt ?

hmm ja du jag har en felkod som verkar vara svårlöst för låga avgasreningsvärden gul lampa. felkodsläst på volvo ja. så jag känner att jag okar inte lämna in lämna tillbaka lämna in lämna tillbaka i evigheter,

har låga varv på motorn dött en gång för mig. ligger 500 varv på tomgång och inbromsningar sjunkar mer, med gas ligger jag på 1000 varv o växlar ut som vanligt. det som får mig misstänka är luftmassemätare och spjällhus.

angående låga avgasreningsvärden misstänker jag bakre lambda och katalysator. så på min inköpslista har jag spjällhus, luftmassemätare, katalysator och lambdasond. att köpa. ni menar att jag ska strunta i spjällhuset ? eller är det bättre att köpa begagnad spjällhus ?
"Borde passa" är inte detsamma som att den passar. Att ladda ner programvaran i spjälhuset går på en tusenlapp.
0420 bakre lambasond för låga avgasreningsbärden bank 1, tror att det rör sig om 2 olika fel. katalysator och luftmassemätare/spjäll... som sagt volvo kan ej peka ut själva, utan dom nämde de sakerna som uag nämt. trötta jag tänka då börja i denna ordning, 1lambda, 2katten, 3lmm, 4spjäll.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]