Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimBob
Hej!
Nu är jag väldigt nyfiken på vad som gäller gällande oljenivåer!
Har inhandlat alla oljor, filter och packningar till vinkelväxel, Haldex och bakaxel idag och ska ge mig på ett byte. (XC70 -11) Haldex gen4

Enligt VIDA:
Vinkelväxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 0 ml
Haldex: Fyll upp till det droppar ut, kör en sväng, Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 40ml.
Bakaxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 50 ml

Enligt länkar på detta forum:
Vinkelväxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 100ml
Haldex: Fyll upp till det droppar ut, kör en sväng, Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 50ml.
Bakaxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 50 ml

Vad kommer siffran 100 ml från gällande vinkelväxeln?

Mvh/
J
av JimBob
Japp!
Det är bl.a. därifrån uppgiften om 100 ml kommer ifrån. Vida säger att inget ska sugas ur vinkelväxeln. De som arbetar med att renovera dessa säger total oljevolym 0,96 liter.... men när man suger ur så är det svårt att veta att man fått ur allt
Senast redigerad av 1 JimBob, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
-50 ml i bakaxeln och -40 ml ur haldex stämmer. Möjligtvis att Haldex gen II eller V har annat men III och IV har 40. Osäker på om 1 cl för mycket eller för lite gör någon skillnad i haldexen dock. När jag bytte olja i haldexen fick jag räkna ut hur mycket 40 ml blev i slangmeter. Vill åtminstone tro jag kom hyfsat nära, alla tryckvärden tomgång/belastning såg bra ut i VIDA iallafall.
av JimBob
Hej!
Ja, precis. Jag har en sån där fiffig spruta som man justerar oljemängden med i framgafflar. Den är tämligen exakt md fin gradering.
Nu har vi bara nöten om vinkelväxeln kvar att reda ut. Upp till påfyllningshålet eller ska det sugas ur 100 ml?
av JimBob
Nu!!! Har jag en förklaring på skillnaden i oljemängd i vinkelväxeln. Filmen på nätet, volvo Swedens, bil har en annan vinkelväxel än vad jag har. Hans bil, xc70 T6, har pluggen i bakkant. Min plugg sitter på höger sida. Man får riva bort laddluftröret och överströmningsventilen för att komma åt.

Samma med Haldex 4 på hans bil. Min bil har en större kardankrans vid infästningen till AOC så det går ej att lossa pumpen utan att riva ner kardanen.

Bra att veta så ni inte fyller på för lite olja i onödan. Undersök vad som sitter på er bil!
av Schmoyoho
Jag kollade min oljenivå häromdagen och jag kunde fylla ca 120 ml innan det började rinna ut olja ur nivåpluggen, dvs 70 ml saknades. Vet inte hur mycket för lite man kan ha innan slutväxeln börjar leva farligt eller hur stor den totala oljevolymen är, men 70 ml kändes inte alls försumbart, mer än jag trodde.

Kan tillägga att det inte finns någon historik på att nivån skulle ha varit kollad förut och bilen har bara en tidigare ägare, så då har omkring 7 ml/år försvunnit över närmare 12k mil. Eller 7 cm^3 om man tycker ml är svårt att visualisera.

Oki, men 70 mil är det ju inte mån[…]

230fk går snålt

BTR-en reglerar ju bränsletrycket efter und[…]

Öppnar denna tråd för att stä[…]

På hur många bilar sitter det samma t&[…]