Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Har nu läst av bilen o DEM. Följande värden:
DEM-Strömförsörjning solenoid 745 mA Ökar vid varvhöjning till 1145 mA Skall vara mellan 0- 4095mA
DEM-Strömförsörjning pumpmotor 1611 mA Skall vara 0- 8191 mA
DEM-CEM systemspänning 14,38 V
DEM-Spänningsmatning DEM 13,9 V
DEM-Oljetemperatur9 °C
DEM-Oljetryck 0,36 MPa? Enligt VIDA skall det vara 0-4 MPa
DEM-Spänningsmatning 14 V
Inga felkoder i bilen för övrigt.
Får kolla oljenivån till att börja med?
DEM oljetryck mäts var??
Någon som kan hjälpa till med funderingar?
Användarvisningsbild
av wissel
Det var V-växeln, fick upp bilen på lyft idag, P-läget ilagt, snurrade kardan
ganska lätt.... :(
Ludvika Bil o Maskin Onsdag morgon för renovering.....
Användarvisningsbild
av OttO88
Jag förstod på dina värden att du nog hade problem med hylsan.

Har inte kommit vidare, vägrade att betala 650kr för en liter olja på volvo.
Så jag har ordnat med olja via min kusin som jobbar på Brandt, 320kr istället, för dyrt men bättre i alla fall!

Återkommer när jag fyllt och testat.

Kan REM enheten ha någon med DEM att göra?
Har problem med att ALLA backsensorer lagt av. VIDA rapporterar alla som felaktiga värden.
Bara lite snurr från min sida kanske?
Användarvisningsbild
av wissel
Nu är V-växeln renoverad hos Ludvika Bil o Maskin, helt okej för dom att jag fick vara ryggsäck.
Snabbt o verkligen trevlig personal, Jimmy gjorde demonteringen, sedan tog Marcus över med själva
renoveringen, mycket imponerad då han svarvade ner axeln, värmde på en ny splines, som svetsades sedan ny hylsa med fett osv.
Dom började kl. 09:00 och jag rullade ut strax efter 12:00. Ingen stress utan lugnt o fint jobb av dem bägge.
Jag är övertygad om att det håller bilen ut nu.
Gamla hylsan såg eländig ut, troligen monterad utan fett, den hade rostat sönder....då håller prylarna bara 9000 mil
som i mitt fall. Oljan såg helt okej u egentligen....men nu är det ny fräsch olja....ser vintern med tillförsikt nu.
Det bästa av allt är att priset blev 50% av vad Volvo ÅF ville ha. Och då är den dessutom förstärkt istället för att få en till som pajjar efter några år o mil. :D
Användarvisningsbild
av wissel
:P
garinge skrev:Skönt att höra Freddie, kan du glida runt i vinter med alla fyra tassarna ;)
Användarvisningsbild
av wissel
Schmoyoho skrev:Vad kostade det kalaset då? Har bilen fått vinkelväxeln bytt förut menar du, om den bara hann med 9 av bilens 16k mil?
Ja vinkelväxeln byttes första gången vid 6500 mil. Så det var ju lite oväntat då jag kände mig trygg i o med bytet bara 3000 mil innan jag köpte den..
Hela kalaset gick på 10350:- billigare förstås om man skickar grejerna till dom. Värt varenda spänn tycker jag, äntligen en V-växel som håller bilen ut..... :P

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]