Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur kan man "själv" ladda polestarmjukvara till motorn. Man måste väl vara uppkopplad mot Volvos egen server, sen måste väl det vara en godkänd option i carconfig för just den bilen man håller på med.

Har jag missat något?
av stefanc67
bilen beställdes med polestar, men dom missade det, så jag vart och gjorde
Nerladdning hos återförsäljaren,
Men fick göra om det pga sv den höga förbrukningen
Efter det funkar det perfekt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
stefanc67 skrev:bilen beställdes med polestar, men dom missade det, så jag vart och gjorde
Nerladdning hos återförsäljaren,
Men fick göra om det pga sv den höga förbrukningen
Efter det funkar det perfekt
Då är det ju definitivt ingen smutskastning av Volvo och ful-trim, snarare en rejäl klantning av volvo/åf/verkstad vid leverans.
av volvojesus
stefanc67 skrev:Tja efter har kört i 2 veckor med min V90 D5 så är jag väldigt nöjd med bilen, men brändleförbrukningen
Stämmer inte alls, inte ens i närheten av volvos siffror
Hör på denna
Lansväg 0.84l/mil
Stadskörning 2.0l/mil
Blandad 1.3l/mil

Vad skall man göra?
Vad kan man kräva?
Gapa och skrika på dom
Provat allt i eco mode
Pumpat upp däcken till 2.8 runt om

Ok att bilen är ny,kört typ 1600km blandad körning
Och kört väldigt väldigt snällt med bilen, men det hjälper inte
Blir jäkligt pissed off på siffrorna
Samt vissa detaljer som retar en som:
På andra bilar man ägt så finns funktionen att du ser
Din genomsnittliga förbrukning över lång period dvs tills du nollställer den

På S/V 90 så ser du endast den monumentala förbrukningen
Dvs den aktuella förbrukningen,för sekunden.
Så den hederliga genomsnittsförbrukningen finns ej längrenda funktionen som mäter på
Längre sträcka är
Systemet mäter i 1km 10km och 100km, sedan börjar den om beroende på vilken sträcka du valt
1-10-100km.

Och sedan skall Volvo vara premium????
Inte med dom siffrorna och sedan en bränsletank på 60 liter!!!!!
Roligt när det står efter man tankat 460km till tom tank!!!!!
Annat var det på min 350E klass av 15 årsmodel dock 80 liter på den
Men 1497km till tom tank och ett leende på läpparna

Än dock om det är något fel, eller fler som får fram bluff siffror.så är det fan inte
Skoj att vara försökskanin till problemet är löst

Någon som sitter på info?
Finns ju ett gäng Volvo anställda på forumet

Inga bluffsiffror.
Bilens komfortsystem drar ca 30% mer bränsle, detta inkluderar t.ex stolsvärme, A/C, elvärmare, halvljus, stereo, Internetuppkoppling osv osv.
Förr i tiden när bilarna drog 1 liter milen, och hade mindre/färre komfortsystem, så var detta med ökad förbrukning pga konfortsystem inget som man brydde sig om speciellt mycket, det var då kanske bara 5%.

Och om du valde de stora breda fräcka hjulen istället för bilens ordinarie hjul så gör detta ytterligare ca 10-20% beroende på storlek. Värst är nog R-design däck som kan dra 30% mera bränsle. (Jag minns fortfarande min V70 2.5FT R-deisign med automat, den drog 1.7 liter milen, etanol).

Lacken har även viss betydelse, svart (mörk) lack tvingar A/C att jobba hårdare. En vit (ljus) lack blir inte lika varm och A/C kan jobba lugnare.
En sommardag för 2 år sedan kördes min svarta S80 med A/C under ca 5 mils körning, sedan kördes bilen utan A/C under ca 4 mil. Yttertemperaturen var runt 32 grader. Jag följde momentan förbrukning i bilens färddator. När bilen kördes med A/C ökade förbrukningen med ca 20% jämfört med avstängd A/C (istället hade jag takluckan öppen).

När en biltillverkare lämnar uppgifter om officiella förbrukningssiffror så brukar man mäta med så många avstängda komfortsystem som möjligt, och med de däck som ger lägst förbrukning, och man mäter förbrukningen under kontrollerade former inomhus på torr slät fin asfalt, med en uppvärmd och inkörd motor med bästa oljan. ALLA biltillverkare gör likadant. Fast de finns de tillverkare som även tejpar igen alla öppningar i karossen runt strålkastarna, dörröppningar osv för att få ännu bättre aerodynamik, och de som pumpar upp däcken till 3.5 bar (t.ex VW). Inget av detta är något Volvo sysslar med. Från 2017 kommer nya strikare regler för certifieringen för att få "ärligare" förbrukningssiffror.
av maranander
volvojesus skrev:
stefanc67 skrev:Tja efter har kört i 2 veckor med min V90 D5 så är jag väldigt nöjd med bilen, men brändleförbrukningen
Stämmer inte alls, inte ens i närheten av volvos siffror
Hör på denna
Lansväg 0.84l/mil
Stadskörning 2.0l/mil
Blandad 1.3l/mil

Vad skall man göra?
Vad kan man kräva?
Gapa och skrika på dom
Provat allt i eco mode
Pumpat upp däcken till 2.8 runt om

Ok att bilen är ny,kört typ 1600km blandad körning
Och kört väldigt väldigt snällt med bilen, men det hjälper inte
Blir jäkligt pissed off på siffrorna
Samt vissa detaljer som retar en som:
På andra bilar man ägt så finns funktionen att du ser
Din genomsnittliga förbrukning över lång period dvs tills du nollställer den

På S/V 90 så ser du endast den monumentala förbrukningen
Dvs den aktuella förbrukningen,för sekunden.
Så den hederliga genomsnittsförbrukningen finns ej längrenda funktionen som mäter på
Längre sträcka är
Systemet mäter i 1km 10km och 100km, sedan börjar den om beroende på vilken sträcka du valt
1-10-100km.

Och sedan skall Volvo vara premium????
Inte med dom siffrorna och sedan en bränsletank på 60 liter!!!!!
Roligt när det står efter man tankat 460km till tom tank!!!!!
Annat var det på min 350E klass av 15 årsmodel dock 80 liter på den
Men 1497km till tom tank och ett leende på läpparna

Än dock om det är något fel, eller fler som får fram bluff siffror.så är det fan inte
Skoj att vara försökskanin till problemet är löst

Någon som sitter på info?
Finns ju ett gäng Volvo anställda på forumet

Inga bluffsiffror.
Bilens komfortsystem drar ca 30% mer bränsle, detta inkluderar t.ex stolsvärme, A/C, elvärmare, halvljus, stereo, Internetuppkoppling osv osv.
Förr i tiden när bilarna drog 1 liter milen, och hade mindre/färre komfortsystem, så var detta med ökad förbrukning pga konfortsystem inget som man brydde sig om speciellt mycket, det var då kanske bara 5%.

Och om du valde de stora breda fräcka hjulen istället för bilens ordinarie hjul så gör detta ytterligare ca 10-20% beroende på storlek. Värst är nog R-design däck som kan dra 30% mera bränsle. (Jag minns fortfarande min V70 2.5FT R-deisign med automat, den drog 1.7 liter milen, etanol).

Lacken har även viss betydelse, svart (mörk) lack tvingar A/C att jobba hårdare. En vit (ljus) lack blir inte lika varm och A/C kan jobba lugnare.
En sommardag för 2 år sedan kördes min svarta S80 med A/C under ca 5 mils körning, sedan kördes bilen utan A/C under ca 4 mil. Yttertemperaturen var runt 32 grader. Jag följde momentan förbrukning i bilens färddator. När bilen kördes med A/C ökade förbrukningen med ca 20% jämfört med avstängd A/C (istället hade jag takluckan öppen).

När en biltillverkare lämnar uppgifter om officiella förbrukningssiffror så brukar man mäta med så många avstängda komfortsystem som möjligt, och med de däck som ger lägst förbrukning, och man mäter förbrukningen under kontrollerade former inomhus på torr slät fin asfalt, med en uppvärmd och inkörd motor med bästa oljan. ALLA biltillverkare gör likadant. Fast de finns de tillverkare som även tejpar igen alla öppningar i karossen runt strålkastarna, dörröppningar osv för att få ännu bättre aerodynamik, och de som pumpar upp däcken till 3.5 bar (t.ex VW). Inget av detta är något Volvo sysslar med. Från 2017 kommer nya strikare regler för certifieringen för att få "ärligare" förbrukningssiffror.
Intressant! Så genom att stänga av alla komfortsystem, undvika R-design-däck och köpa en vit bil så sänker man bränsleförbrukningen med 80%?
Användarvisningsbild
av snepo
Förbrukningssiffrorna från olika biltillverkare,kan man ha som jämförelse vid bilköp. Svårt att komma ner till dom siffrorna vid normal,eller ens snålkörning. Gäller nog alla tillverkare
Användarvisningsbild
av Rillee
Om slår av alla komfortsystemen så får man stanna bilen emellanåt och tappa av bilen på bränsle, för annars kommer det rinna över :lol:
av KrilleW
...Skulle bilen dra mindre bränsle om man stänger av AC och öppnar takluckan istället? Det här med att luftmotståndet ökar påverkar alltså inte förbrukningen negativt. Intressant :wink:
av Nizzexc90
Jag är ganska nöjd med förbrukningen för att vara en bil på nästan 2.2 ton.”
Normalt ligger den mellan 0.64 – 0.68 efter en dag av körning, jag kör uteslutande i STHLM med vad allt det innebär så som köer och rödljus.
Givetvis högre vid pump dock lägre än dom andra bilarna jag haft så som V70, S80 och ett antal V60 både D4 och D5 mm.
Kör med Rica optimering ”Ful box” i XC90´n.

Bild
av volvojesus
Intressant! Så genom att stänga av alla komfortsystem, undvika R-design-däck och köpa en vit bil så sänker man bränsleförbrukningen med 80%?
Tar du snålaste modellen, smalaste (std) däcken, vit lack, med alla komfortsystem avstängda, och kör så försiktigt det går på en slät asfalt (landsväg), och jämför med värsta modellen med fetaste R-design däcken, med alla konfortsystemen på och med maximal uppvärmining och A/C på samtidigt, och kör som en idiot i stadskörning, så skulle jag bli förvånad om det INTE skiljer 80% i förbrukningen... Prova själv.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]