Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lassre
26000mil. Luktar skumt av bilen samt vibrationer när ja kör. Men har inga problem att växla eller dra på.

Fråga. 260000mil, kan kopplingen va skrot?

Kan man säkerställa på nåt sätt?

Är det farligt å köra tills de ger upp helt?

Prisbilden på detta jobb. Verkstad? Nåt man klarar själv?

Mvh
Användarvisningsbild
av Någonting
Hur luktar det? Luktar det varm elektronik/metall så låter symptomen snarare som att du har en krävande broms. Känn på fälgarna efter körning, om en eller flera är orimligt varma så kan det vara felet.

Låter det någonting? Ändras känslan med farten eller varvtalet?
av lassre
Ja skulle vilja påstå att de lukter bränd lamell. Men säkert 10år sen ja kände den lukten sist så minnet kan svika. Men ja märker inte att de slirar. Ska känna efter sen. Ja de som låter är vibrationer å de känns i hela bilen.

Kan tillägga att ja fick kostnad förslag från volvo på 20500kr. Å då bytte dom inte svänghjul va ja fatta.

Har en fråga till, måste svänghjulet bytas om man ska byta lameller?

Mvh
av valln
AJ, AJ vad dyrt det har blivit med kopplingsbyte. Kolla med en annan volvoverkstad också, då det lät orimligt dyrt.

Vad gäller svänghjulet ska det undersökas och bytas vid behov.
av Fritzell
Jag betalade 8.000 för kopplingsbyte och då ingick nya packboxar fast det var med kopplingskit från skruvat.se med 10% rabatt samt en billig och bra verkstad. Ej dubbelmassesvänghjul byte
En dålig koppling brukar i regel slira eller gnissla vid dragläge. Ett dåligt svänghjul hör du att det rasslar på tomgång och bilen blir väl nästintill okörbar.
Låter troligare med en kärvande broms. Det är ju i princip samma material i bromsbelägg som i en koppling.
av MickeM
Känn om nått hjul blir varmt.

Tror också på krävande broms/ar.

20500kr utan svänghjul?
Har du AWD?
Det förklarar saken isf.

Med svänghjul hamnar man nog i 20.000kr trakten på 2wd.....
av lassre
Ska tillägga att de va broms höger bak. Tog mig 7km sen började vibrationerna ja stoppade då å kollade bromsar. Och de glödde om bromskivan. Så tack för tipsen. Nu sover ja bättre inatt. Bifogar bild på kostnadförslaget
Bilagor
IMG_2539.PNG
IMG_2539.PNG (94.37 KiB) Visad 452 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
lassre skrev:Svänghjul kan nog va inräknat i komplett byte kopplingsats. För dom kan nog inte ta 11000kr i arbetskostnad
En kopplingssats är i alla fall som jag vet enbart tryckplattan och lamell.

Bromsen trodde jag med på.

20000kr för ett kopplingsbyte är rejält överpris på riktigt!! Rejmes här i stan ville ha 15000kr för några år sedan på en S60 D5 -08. En annan verkstad bytte för 9500kr.
Användarvisningsbild
av Någonting
Kul att det löste sig (och extra kul att det inte var kopplingen). Kärvande broms bak kan få hela bilen att skaka och kännas instabil.

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]