Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
ztaffans skrev:Du måste väl ha fälgar som är förberedda för TPMS däcktryckskontroll. Det är ett litet urtag på insidan fälgen där TPMS sitter.
Dessutom blir det spårviddsförändring åt det felaktiga hållet (smalare spårvidd) om du väljer fälgar från V70 även om skillnaden inte är särskilt stor.
S90/V90 och XC90 MY17 har iTPMS som bygger på skillnader i rotationshastighet på hjulen så inga sensorer behövs i fälgarna.
av vivaldi
Gorban skrev:
ztaffans skrev:Du måste väl ha fälgar som är förberedda för TPMS däcktryckskontroll. Det är ett litet urtag på insidan fälgen där TPMS sitter.
Dessutom blir det spårviddsförändring åt det felaktiga hållet (smalare spårvidd) om du väljer fälgar från V70 även om skillnaden inte är särskilt stor.
S90/V90 och XC90 MY17 har iTPMS som bygger på skillnader i rotationshastighet på hjulen så inga sensorer behövs i fälgarna.
Men itpms gick väl Volvo över till för några år sedan.
Det är väl inte bara årsmodell 17 som nyttjar den tekniken, utan även 16 och en del av 15?
av vivaldi
Lite smalare...okej men år det eller går det inte?
Eller ar det typ "går väl, men inte att rekommendera"?

Tilläggas bör att jag vill inte göra några chansningar, säkerheten före allt.
av Gorban
vivaldi skrev:
Gorban skrev:
Men itpms gick väl Volvo över till för några år sedan.
Det är väl inte bara årsmodell 17 som nyttjar den tekniken, utan även 16 och en del av 15?
Vad jag kan läsa mig till så införs iTPMS för XC90 från MY17. Instruktionsboken för MY16 nämner också sensorer i fälgen.
Användarvisningsbild
av sura56
Gorban skrev:
Vad jag kan läsa mig till så införs iTPMS för XC90 från MY17. Instruktionsboken för MY16 nämner också sensorer i fälgen.
Det stämmer, på min XC90 2016 som jag hade var det givare i fälgarna.
av vivaldi
Gorban skrev:
Okej, tack för klargörandet!
Men detta innebär väl inget i praktiken, den som köper en v90 årsmodell 17 kan väl köpa begagnade fälgar som är från tidigare årsmodeller också?
Att det är tpms ventiler på däcken gör väl egentligen ingenting, alltså,de är inte ivägen på ngt sätt?
av ztaffans
Inga problem. Bara att ta bort TPMS ventilen och sätta dit en vanlig ventil istället.
Tvärtom är däremot värre.
av dfa
Nordan skrev:Hur var det nu. Passar fälgar från nyare V70 rakt av på V90? Nån som vet?
Ja, dom *skall* gå att montera (men 17" är inte godkända om du har aktiv stötdämpning eller 18" bromsar) men vet ingen som har testat det.
Men det kommer att skilja offset upp till 13mm samt i rullomkrets om du även använder däcken från V70, så detta är inget som Volvo rekommenderar.

Enklast är väl att ta de specifika V70 fälgar/däck som du funderar på att montera och se hur mycket de skiljer från mostvarande som skall sitta på en V90, och sedan är det upp till dig själv att välja om du vill sätta på dem eller inte.
Kommer se lite roligt ut med så små fälgar. Ingen idé att sätta på gamla fälgar från v70. Volvo har mycket att välja på nu så det ska passa alla smaker.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

....Plus att Volvo inte vill göra något[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]