Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Danne76
Hej,
Min pappa har en 945 turbo -96. Bilen har stått i fyra månader och batteriet är dött nu. Problemet är att nycklarna passar inte till dörrarna eller bakluckan, går bara att öppna med larmdosan. Kan man få upp motorhuven på något vis så man kan använda startkablar för att få kräm i batteriet?
Användarvisningsbild
av frasse4
Det går en tjock kabel till solenoiden på startmotorn. Där kan du koppla på plusmatning, det är dock inte så lätt att komma åt underifrån...
av NilsO
Man borde kunna ta bort vänster blinkerslykta också och komma åt själva batteriet därigenom. Hela insatsen sitter bara fastsnäppt ute i ena kanten. Möjligen får man offra lyktan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det samma som på min 745 med 2 st huvlås så går det en "naken" ståltråd mellan låsen. Den använder jag för att öppna huven idag, dom stal grillen för något år sedan så det är lätt att nå den. Den tråden "löper" utmed kylaren (kondensorn) i jämnhöjd med övre balken som kylaren är fäst i. Med en svetstråd böjd som en krok bör det vara lätt att hitta den genom grillen, ungefär 1/4-del av grillen från häger sida (Vänster om du står framför bilen med näsan mot vindrutan). Man ser den kanske med en ficklampa. När du fått tag om tråden så dra bara rakt mot dig, så öppnar sig huven
av Danne76
Tack för alla tips, ska testa i helgen.
Tydligen är det orginallåsen på bilen men dem har inte används så dem har väl bäckat ihop

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]