Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stötdämparna fram ska bytas pga läckage, och idag såg jag detta mellanrum vid övre stötdämparfästet.
Klonkar lite när man svänger.

Jag vet att jag sett ett värre exempel i en annan tråd här på forumet, men hittar inte det igen. :-/

Är det lagringen som gått åt pipan?

Kan man köra ca två veckor till tills jag hunnit få en tid hos mekpolaren?
Bilagor
IMG_20161030_104845.jpg
IMG_20161030_104845.jpg (1.37 MiB) Visad 955 gånger
Vad gäller frågan finns väl ett par olika sätt att hantera problemet:

Köp allt, byt allt. Det är kanske slut och du slipper fundera på saken framöver. Det är inte så dyra delar.

Köp inget, skruva isär, låt bilen stå isärskruvad tills du fått hem eller åkt och köpt det som faktiskt är trasigt.

Köp det du vet är slut, riskera att skruva isär två gånger för att byta övriga delar som är trasiga. Andra gången går mycket lättare eftersom du dels vet hur du ska göra dels har haft loss och smort alla jobbiga skruvar en gång redan.
Jag behöll ett par fjädrar och dämpare och bytte bara sätet och lagret med hjälp av ett par billiga fjäderspännare från Jula vilket höll på att kosta mig livet. Tydligen fler som haft problem med dem.
Så mitt råd är också att byt dämpare komplett med ny fjäder, säte och lager om du har råd, annars ta från skroten. Lagret går ju visserligen att byta separat utan att komprimera fjädern om du hittar en beg. med schysst säte.
klacken skrev:Bara att köra,skall se ut så men lagret kan ju va dåligt ändå om det för oljud när du svänger.
Hade precis bytt till vinterhjulen innan.
Tror att upphissningen fått fjäderbenet att sjunka ner, sen när hela familjen åkte till Ikea lät det hur illa som helst från framvagnen tills fjäderbenen satt sig igen.
Låter inte illa längre, men man blir ju lite fundersam.

* Nya fjäderben väntar som sagt på montering.

* Biltema fjäderbenslagring 72770, sa mekpolaren att jag skulle ha.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025676/

* Har också beställt nya bälgar till fjäderbenen. De gamla ser makalöst skruttiga ut.

Några vänner på Facebook säger att lagren sällan slits ut, utan det är lagringen som är gjord i "indisk ädelplast" och med "kullagerkulor med samma hårdhetsgrad som Ikeas insexnycklar".
Om jag förstått saken rätt...
Jag bytte till Biltemas lagring + säte + dämpare när jag bytte dämparna.

Fjädersätet och dämparen va av Ok kvalitet men lagret va det sämsta jag varit med om. Jag reklamerade det 2 gånger och fick nya två gånger. Till sist beställde jag från nätet. Märkesgrejer i biltema-priser från Tyskland. Mycket bättre.

Finns ingen anledning att köpa Biltemas saker längre är min slutsats. Det går att få kvalitetsdelar för samma pris.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Alexas skrev:Jag bytte till Biltemas lagring + säte + dämpare när jag bytte dämparna.

Fjädersätet och dämparen va av Ok kvalitet men lagret va det sämsta jag varit med om. Jag reklamerade det 2 gånger och fick nya två gånger. Till sist beställde jag från nätet. Märkesgrejer i biltema-priser från Tyskland. Mycket bättre.

Finns ingen anledning att köpa Biltemas saker längre är min slutsats. Det går att få kvalitetsdelar för samma pris.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Precis så resonerar jag också, bara i ren nödfall handlar jag från Biltema eller andra reservdelsbutiker i sverige.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]