Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag förstår att frågan kan kännas diffus..
Men hur lång tid tar det att bygga en V90 eller XC90?
Min XC90 är beställd för 6 veckor sedan och levereras om 8 frågan är dock, när det är dags för min bil att byggas, hur lång tid tar det då från ax till limpa?
Antar att det är olika beroende på modell, utrustning och fabrik.
Det skulle dock vara intressant av veta vad ni vet om detta!?
Vi fick en resa till fabriken i Göteborg när vi köpte C30n men jag minns inte...
Så fort bilen är lackad och torr går det rätt snabbt.
Min V60 kom snabbt. 5 veckor från det att ja skrev på tills den stod på Rejmes bakgård.
Min status slog om till "byggd" när det var 4 veckor kvar till beräknad leverans enligt "Min Volvo". Betyder väl inte så mycket då jag förstått att man ska ta den sidan med en nypa salt...har inget med byggtiden att göra men alltid kul att veta när man väntar.
Användarvisningsbild
av Funk
Det tar ca. 40-45 timmar från det att arbetet påbörjas tills bilen rullar av sista banan. Av dessa lär ca. 10-15 spenderas i måleriet.
Påbörjas betyder inte att man börjar pressa plåt utan att man börjar svetsa samman delarna..

/Thomas
en googling gav liet varierande svar: en XC90 runt 2000 talet, 24timmar, En seat 19timmar, GM tog i början av 80talet ca 40 timmar per fordon, den tiden är såklart avsevärt nerkortad idag. osv osv, fisn massor i ämnet på nätet.
Användarvisningsbild
av Funk
Derank skrev:en googling gav liet varierande svar: en XC90 runt 2000 talet, 24timmar, En seat 19timmar, GM tog i början av 80talet ca 40 timmar per fordon, den tiden är såklart avsevärt nerkortad idag. osv osv, fisn massor i ämnet på nätet.
Det är ganska säkert mått på så kallad "direkt tid" en term som lite förenklat beskriver hur mycket förädlingsarbete man utför, inte hur lång tid det tar att verkligen få den byggd. I Torslandaverken kommuniceras de tider jag nämnde ovan..

/Thomas
Är nog lite svårare än så att precisera den exakta byggtiden då många förstationer finns. Skinn till stolar ska framställas, sys ihop och monteras. Instrumentbrädor likaså. Kabelmattor ska byggas. Motorer från sin fabrik. När allt når sammansättningsbanan är det många timmar nerlagt redan på alla de delar som behövs för slutmonteringen.
Grabbens V40 slog över till byggd över en natt... vi har konstaterat att webbsidan sällan stämmer.

Som tidigare inlägg så är jag övertygad att efter lackning så går det nog ganska fort.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Exyzäta skrev:Är nog lite svårare än så att precisera den exakta byggtiden då många förstationer finns. Skinn till stolar ska framställas, sys ihop och monteras. Instrumentbrädor likaså. Kabelmattor ska byggas. Motorer från sin fabrik. När allt når sammansättningsbanan är det många timmar nerlagt redan på alla de delar som behövs för slutmonteringen.
Precis, det tar ju flera år att föda upp korna som ska bli lädersäten och också lång tid att bryta malmen som ska bli stål till karossen.

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]