Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har park assist utan kameror i min, väldigt skönt att få hjälp nu i början innan man har hittat alla hörn men visst saknar man backkameran ibland när man ska backa in. Kör man så långt som backsensor säger så står man garanterat med fronten över körbanan så här gäller det att chansa och backa ett par decimeter till.

Har man även planer på att dra släp någorlunda ofta så är det nog givet med en backkamera.

Mitt intryck är att man börjar med sensorer och toppar sedan med 1 eller 4 kameror. Kameror blir ju rätt utsatta i regn eller snö så har man otur så står man där i vintermörkret och ser ingenting.

Själv var jag även lite orolig för att kameror kanske inte överlever alltför många stenskott etc och ska man ha bilen i 5+ år så får man nog räkna med ett eller två byten.
Håller dock med sura56 att park assist som funktion är relativt opålitlig, dels tar det tid och så fick jag den inte att fungera alls i mitt garage, troligtvis pga det låga taket som förvirrade sensorer.
argasnickaren skrev:Tack Sura för svaret
Hur funkar kameran?
Är den igång alltid eller måste man sätta igång den när man parkerar?
Kameran går igång automatiskt när man lägger i backen, man kan även starta den manuellt själv
om man vill, t.ex. om man kör in i ett trångt utrymme.
På skärmen får man en bra "runtomsikt" tack vare birdview
argasnickaren skrev:Så om jag har förstått det rätt så om man hör rakt fram när man skall parkera så går inte kameran igång av sig själv?
Det går inte att ställa in så att den går igång alltid typ när man kör under 10 km?
Varför skulle man behöva se vad som finns bakom en när man kör framåt?
jcartel skrev:
argasnickaren skrev:Så om jag har förstått det rätt så om man hör rakt fram när man skall parkera så går inte kameran igång av sig själv?
Det går inte att ställa in så att den går igång alltid typ när man kör under 10 km?
Varför skulle man behöva se vad som finns bakom en när man kör framåt?
360-kameran...
Eftersom det finns sensorer bak men inte fram så undrar jag ju om kameran visar hur nära framåt till exempel en stolpe eller vägg finns, jag har skrivit det innan, vad är bäst? Fler sensorer fram eller 360 kameran?
Måste man aktivera kameran varje gång man parkerar med nosen först?
sura56 skrev:
argasnickaren skrev:Tack Sura för svaret
Hur funkar kameran?
Är den igång alltid eller måste man sätta igång den när man parkerar?
Kameran går igång automatiskt när man lägger i backen, man kan även starta den manuellt själv
om man vill, t.ex. om man kör in i ett trångt utrymme.
På skärmen får man en bra "runtomsikt" tack vare birdview
Om man har Park Assist så letar bilen hela tiden efter lämpliga parkeringsrutor när man kör i låg hastighet. Så fort man lägger i backen kan man välja Parkera in. Man behöver alltså inte förbereda bilen på något sätt för att få hjälp med parkeringen. Kamerorna däremot får man slå på manuellt om man vill ha hjälp. Man kan dock ställa in att antingen 360- eller backkameran ska gå igång då man lägger i backen.

Jag tycker att man oftast har bäst nytta av 360-kameran och om jag fick välja skulle jag hellre bara ha den än bara backkameran. Sensorer back och fram måste man givetvis ha om man ofta parkerar i trånga utrymmen. Jag trodde aldrig att jag verkligen skulle använda parkeringshjälpen men den är väldigt smidig när man ska parkera längs med trottoarer och man är lite stressad om det är trångt och det kommer bilar bakom. Bara kör upp jämsides med bilen framför parkeringsfickan, lägg i backen och tryck in parkeringshjälpen. På någon sekund är man inne även i trängre fickor.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 48

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]