Wilcan skrev:Prövade ännu en gång med felkoder och fick ut följande 2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet,Felkod 232 brukar nästan jämt betyda tjyvluft, t.ex trasig insugspackning.
Moderator: Moderatorer
Wilcan skrev:Prövade ännu en gång med felkoder och fick ut följande 2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet,Felkod 232 brukar nästan jämt betyda tjyvluft, t.ex trasig insugspackning.
Rådlös skrev:Vevaxelgivaren sitter längst bak på motorblocket, över svänghjulet nere vid kopplingskåpan. Men den har en kabel med en skarvkontakt som på 740 sitter ungefär vid höger vindrutetorkare. Kanske några centimeter närmare motorn? Troligen är det samma i en 940. Kontakten är gummiklädd som fuktskydd och den är nästan så stor som en tändsticksask. Det är en liten trådbygel som är en låsning så att kontakten inte skall lossa av misstag. I min 240 -92 var kontakten fylld med vaselin som ytterligare fuktskydd. Det ser kleggigt ut, men är alltså helt rätt.
Om du skall mäta på vevaxelgivaren så är den kontakten det lämpligaste stället. En frisk givare skall ha 200 - 300 Ohm. Jag vet inte exakt, men om den är trasig så har den antingen oändligt mycket Ohm (avbrott) eller väldigt lite Ohm (kortslutning). Om vevaxelgivaren är "heltrasig" så kan du inte starta motorn på något sätt. Det är den givaren som talar om för styrdatorn att motorn snurrar och var på vevaxelvarvet kolvarna befinner sig i just det ögonblicket. Då vet styrdatorn när den skall skicka en tändstiftpuls och när den skall spruta in bränsle.
Skulle vevaxelgivaren bara vara "halvtrasig" så är det en glappkontakt någonstans. Då blir det lite till och från helt slumpmässigt. Så om motorn inte startar nu, mät med en Ohmmeter på flatstiften i kontakten.
I och med att vevaxelgivaren är trasig (om den nu är det?) så sätts det aldrig någon felkod på detta. Styrdatorn har ju aldrig fått veta att motorn går runt och att du försöker starta. Skulle givaren lägga av under drift, så kan jag tänka mig att det sätts någon felkod, men vet inte hur den skulle rubriceras.
Om du kollar på den här sidan: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm och skrollar neråt till vevaxelpositionsgivare så förstår du "nästan allt" om vevaxelgivaren och dess funktion. Hela sidan i sig är mycket läsvärd.
Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]