Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mange240
#1120767
Wilcan skrev:Prövade ännu en gång med felkoder och fick ut följande 2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet,
Felkod 232 brukar nästan jämt betyda tjyvluft, t.ex trasig insugspackning.
av Mille740
#1121010
byt bränslefilter och gå igenom ALLA vacuumslangar så dom är hela och sitter där dom ska. Byt om dom är torrsprucka. Blir det någon skillnad om du drar ut kablen till lmm?

Spruta startgas överallt runt insug spridare m.m och se om den reagerar på det. Jag vill minnas att jag hade den felkoden på en 740 glt -90 jag hade en kort stund och det visade sig vara ett pyttelitet hål i stora insugsslangen mellan gasspjäll och lmm. Vanligt att den spricker runt hålet som slangen till tomgångsmotor går till.
av Wilcan
#1121057
Nu sitter jag här igen zzz... denna gången på köpcentrumets parkering........ inte hunnit läsa filen, men lmm verkar funka, går dåligt om man drar ut kabeln. Din startade inte heller med den läckan eller? Första gången nu som det inte startade så ven det dessutom till, dock inte på 2a o 3e försöket. Ska pröva 4e gången nu hehe.. suck
av Wilcan
#1121105
Tack så mycket! Har nu läst och ska försöka hitta vart kontakten osv sitter så jag kan vara beredd den dagen som bilen inte fungerar. Och bara för att dubbelkolla så ska jag väl mäta motståndet när jag inte kör bilen med startmotorn? För jag menar. Om den nu ändå inte startar när jag vrider nyckeln (kör den på startmotorn) så borde ju inte heller vevaxelgivaren bli "aktiverad".. Bara så att jag gör rätt från början.
Rådlös skrev:Vevaxelgivaren sitter längst bak på motorblocket, över svänghjulet nere vid kopplingskåpan. Men den har en kabel med en skarvkontakt som på 740 sitter ungefär vid höger vindrutetorkare. Kanske några centimeter närmare motorn? Troligen är det samma i en 940. Kontakten är gummiklädd som fuktskydd och den är nästan så stor som en tändsticksask. Det är en liten trådbygel som är en låsning så att kontakten inte skall lossa av misstag. I min 240 -92 var kontakten fylld med vaselin som ytterligare fuktskydd. Det ser kleggigt ut, men är alltså helt rätt.
Om du skall mäta på vevaxelgivaren så är den kontakten det lämpligaste stället. En frisk givare skall ha 200 - 300 Ohm. Jag vet inte exakt, men om den är trasig så har den antingen oändligt mycket Ohm (avbrott) eller väldigt lite Ohm (kortslutning). Om vevaxelgivaren är "heltrasig" så kan du inte starta motorn på något sätt. Det är den givaren som talar om för styrdatorn att motorn snurrar och var på vevaxelvarvet kolvarna befinner sig i just det ögonblicket. Då vet styrdatorn när den skall skicka en tändstiftpuls och när den skall spruta in bränsle.
Skulle vevaxelgivaren bara vara "halvtrasig" så är det en glappkontakt någonstans. Då blir det lite till och från helt slumpmässigt. Så om motorn inte startar nu, mät med en Ohmmeter på flatstiften i kontakten.
I och med att vevaxelgivaren är trasig (om den nu är det?) så sätts det aldrig någon felkod på detta. Styrdatorn har ju aldrig fått veta att motorn går runt och att du försöker starta. Skulle givaren lägga av under drift, så kan jag tänka mig att det sätts någon felkod, men vet inte hur den skulle rubriceras.

Om du kollar på den här sidan: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm och skrollar neråt till vevaxelpositionsgivare så förstår du "nästan allt" om vevaxelgivaren och dess funktion. Hela sidan i sig är mycket läsvärd.
av Rådlös
#1121175
Det skall alltid vara spänningslöst när man mäter motstånd. Oavsett var man mäter. Men i just detta fallet så löser det sig själv. I och med att du har öppnat skarvkontakten så har du ju kopplat bort vevaxelgivaren från resten av bilen. Du mäter alltså på stiften på den kabelbiten som går ner till givaren. Där finns ingen spänning när du har öppnat kontakten.
Den andra kabeländen går till styrdatorn.
av NilsO
#1121303
När de inte startar så brukar man först kolla om det finns gnista på tändstiften. Man kan använda ett löst, överblivet tändstift. Man måste jämföra med hur gnistan ser ut (och låter!) när motorn faktiskt går – så man kan lämpligen kolla det någon gång med motorn på tomgång om man inte sett det förut. Svag gul- eller rödaktig gnista är ett fel, och räcker inte för att motorn ska starta.

Om det finns bra gnista så fungerar vevaxelgivaren och resten av tändsystemet, så då beror startproblemen antagligen på att motorn inte får rätt mängd bränsle. Antingen inget bränsle alls (tankpumpen, bränslereläet, radioavstörningsreläet) eller för lite eller för mycket bränsle (temperaturgivaren eller liknande).

Om det inte finns bra gnista så får man felsöka sig bakåt i tändsystemet. Vad gäller vevaxelgivaren så fungerar den ju åtminstone ibland... då är det kanske svårt att hitta fel i den genom att mäta resistans. Man kan kolla så ledningen ser bra ut, på en del 740 och 940 vittrar de sönder (verkar vara lite skillnad i material mellan olika tillverkningsomgångar, eller så beror det på något annat).
av Wilcan
#1127437
Inte kommit längre då det varit mycket senaste tiden. Dock märkt att bränslepumpen under stolen inte ger ifrån sig något väsen när man vrider om nyckeln till läge 2.
Ska felsöka den genom att koppla den på ett batteri samt att mäta strömmen med multimeter i kablarna som går till dem.

Uppdatering kommer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]