Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick hjälp av en polare idag att byta till sänkfjädrar fram på min V70 och bytte även ett fjädersäte i samma veva så nu vart det tyst på knarret i framvagnen. Sen när vi kom till bakdelen tog det stopp för han hade för sig att det såg annorlunda ut än va det gjorde så han vart osäker hur man gick tillväga. Då jag aldrig gjort det tidigare kunde jag inte heller komma med några råd.

Så min fråga är helt enkelt: Hur gör man?
Min gissning är att man lossar stötdämparen där nere, sen lossar man bulten till stötdämparen där uppe alternativt de 3 skruvarna runt så är den lös, sen pressar man ner bakvagnen så pass att man kan lirka ut fjädern.... Kanske? :P

Ska alltså byta till sänkfjädrar bak samt byta stötdämpare då jag såg att ena dämparen läckte olja så jag antar att det är lika bra att byta dem också. Ska byta till originaldämpare och har ej nivåreglering.
Vlovo skrev:Jättegammal tråd men jag är på gång att byta bakfjädrar, någon som har något tips?
Är det bara att lossna nedre stötdämparfästet under tryck uppåt och sedan släppa ner för att lirka ut fjädern?
Jag bytte till förstärkta fjädrar i slutet av sommaren.

Jag lossade krängningshämmarstaget från länkarmen och länkarmen från bilen i det inre fästet. Tog bort stötdämparen helt genom hålet i underkant. Sedan kunde jag med en sambo som stod på navet få i och ur fjädern. Ihop med allt genom att passa ihop det jäkligt noga med domkraft under länkarmen så att skruven inne under bilen gick att få i.

Första sidan tog 4 timmar. Andra 1,5. Eller något sånt.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]