Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superpin
Jag använder nästan alltid förklimatisering, men undrar lite hur elvärmen egentligen fungerar? Nu när det är lite kallare så hade jag förväntat mig att kupén skulle bli lite varmare, vet inte om det ens märks något alls när det är sju-åtta grader trots en halvtimmes förvärmning. Kör jag med bränslevärmaren så blir det kännbart varmt, men i garageläge med sladden i så är det i princip bara sätesvärmen som märks. Är detta normalt? Krävs det ännu kallare väder för att kupeelementet ska brassa på?
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med om att skillnaden inte är jättestor.. Det blir några graders skillnad det blir det, men sådär mysigt varmt som med dieselvärmaren blir det inte. Det man "tjänar" mest på är ändå att batteriet också värms, så man kommer längre.

På vintern märker man att det ändå är värme som kommer, man smälter isen på rutorna även med enbart elvärmen, fast det tar längre tid. Om man med dieselvärmaren får det isfritt på 15 minuter tar det säkert 30-40minuter med elvärmen. Men ställer man tiden man ska åka så kvittar ju det. Jag körde endast med dieselvärmaren när det var som kallast i vintras.. typ -10 - -20.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag har i något inlägg haft funderingar kring bromsarna just när man kör Eco och generatorn går in hela tiden och inte bromsarna. Efter första besiktningen kan jag konstatera att det inte var något fel på dem iaf, 2.2 kN bak och 3.8 kN fram, jämnt på båda sidorna.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
av superpin
Undrar om bilen motionerar bromsarna själv ibland? Snålkör på el hela veckorna så jag har också varit lite orolig för bromsarnas välmående, men rent okulärt så ser det väldigt fint ut även bak.

Fick f.ö tillfälle att studera hjulen en längre stund när vinterhjulen skulle på, någon stjärna på Bilia/Volvo hade dragit åt låsmuttrarna på högersidan så det tog en halvtimme att få loss dem. Imponerad över att de höll, konstruktionen verkar iaf bättre än de jag hade på gamla bilen.

Nästa vecka ska jag tillbaka till Bilia och få TPMS ventiler monterade i vinterhjulen, får väl hänga över axeln och kolla så de inte drar låsmuttrarna med mutterknacken på max igen... ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Vet inte riktigt i vilken tråd jag lovade det här så jag lägger in det här också. :D

Jag har gjort lite ovetenskapliga tester.

Laddaren vi har på kontoret har webbgränssnitt där man kan se hur mycket den laddar. Jag hade haft bilen inkopplad flera timmar så batteriet var fullt och den hade gått ner till nära 0 i laddningen:
Bild

Drog igång förvärmen på bilen som hade inomhusläge inställt samt stod ute i ca +2 grader. Den hade stått stilla i 5,5 timmar så bör inte haft någon värme kvar alls. Då gick förbrukningen på laddaren direkt upp till 10,5A:
Bild

Jag kollade igen efter bara 8 minuter, då hade förbrukningen gått ner rejält:
Bild

Och efter ytterligare 14 minuter ännu mer:
Bild

Jag måste säga att det är lite märkligt att den går ner så, för temperaturen i kupén skull kunde den gott ha blåst på med högre styrka hela tiden... Men är väl inte enbart kupévärmen som drar igång, även uppvärmninge av t.ex batteriet ska ju ske när man förvärmer...
av superpin
Provade att ställa in schema för laddningen och nu varnar bilen för att sladden inte är i när den inte laddar pga schemat. Är det min bil som är knäpp eller är det bara den gamla vanliga kvaliteten på Volvos mjukvara?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har ofta schema inlagt och har nog aldrig fått den varningen.. I och för sig kanske jag inte haft det aktivt när bilen inte är inkopplad.. I allafall inte om jag haft inomhusläge på värmaren...
Användarvisningsbild
av joel80
Jävla skitmåndag..
V60_TE_laddsladd.jpg
V60_TE_laddsladd.jpg (176.94 KiB) Visad 790 gånger

Laddsladden sitter fast..
Trodde först den har fryst, men verkar vara nått mekaniskt med låset så låser fast sladden så att den inte ska gå att sno när man laddar.
Fick en helt ny V60 CC D4 AWD som lånebil så lite plåster på såren där i allafall.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Du hör klicket när du sätter i sladden, den börjar inte ladda om den inte kan låsa den. Jag fick in lite skräp en gång och det var att ta fram dammsugaren. Den lilla piggen kan nog ha fryst fast ...

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Den hade klickat i och laddat fullt.. Det var när den skulle låsas upp som klicket inte var där. Nu ringde dom från verkstan. Dom säger att den troligen frusit, då den kom loss efter ca 4h i verkstan, och att mitt försök med kupévärmare för att värma upp inte tog sig in tillräckligt långt, vilket kanske är rimligt. Min tekniker sa att händer det igen får dom se vad dom kan göra, bilen ska klara nordiskt klimat och den ska inte frysa fast. Vi kör lite på en gång ingen gång, två gånger en vana.

Fick i allafall testa på att köra lite ny V60 CC ett dygn.. :P
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 59

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]