NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av screcers
Hej

Har nu provat 2gånger och montera xenon i halvljus i min V50 och får det ej att fungera. Vänster och höger fungerar då motor avstängd, då jag startar bilen så lyser endast vänster sida. Olika kitt olika relän osv, får det ej att fungera. Men extraljus och helljus fungerar hur bra som helst. Tagit signal från vänster sida, kopplat över relä. Någon som har gjort eller får samma fel som mig?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Lyser de när du slår på tändningen? Sen startar du bilen och då tänder de inte igen?
av screcers
Mini_ice skrev:Lyser de när du slår på tändningen? Sen startar du bilen och då tänder de inte igen?

Ja precis då jag har tändningen på lyser det, då jag vrider om så motorn startar så lyser endast västra. Höger händer det inget på än om jag vrider ljudreglagen till p-ljus sedan halv ljus igen. Så lyser vänster
Användarvisningsbild
av HCP
Är inte just detta ett fenomen av bevakningen på halvljuset?
Har ett kit som ligger jag med, men inte vågat mig på det just p.g.a. den orsaken.
av screcers
HCP skrev:Är inte just detta ett fenomen av bevakningen på halvljuset?
Har ett kit som ligger jag med, men inte vågat mig på det just p.g.a. den orsaken.
Har ju endast tagit styrningen från vänster till relä så de ska ju fungera tycker jag.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
screcers skrev:
Har ju endast tagit styrningen från vänster till relä så de ska ju fungera tycker jag.
Får du inget felmeddelande om ljuset? Har du endast "tjuvat" strömmen från vänster ljus till relä? Skulle gärna vilja veta hur du kopplat, rita upp en liten skiss?
av screcers
Mini_ice skrev:
screcers skrev:
Får du inget felmeddelande om ljuset? Har du endast "tjuvat" strömmen från vänster ljus till relä? Skulle gärna vilja veta hur du kopplat, rita upp en liten skiss?
Jo det får jag lampfel halv ljus, kopplat som extraljus, utom tog styrning från halvljus istället för helljus. Men om vänster startar och fungerar hela tiden så varför skulle inte höger göra det? Testat och byta sida samma sak ändå.
Användarvisningsbild
av Camel
Det är lurigt att xenonkonvertera halvljuset på V50. Det är PWM till halvljuset samt att jordning av höger strålkastare delar jordning med bl.a. torkarmotorn. PWM används för att spänningsreglera halvljuset och det behövs oftast bara när generatorn laddar. Då är sannolikheten stor att ballasten flippar ur. Det finns gott om rapporter om problem, bl.a. havererad torkarmotor, men det går att komma runt. Man kan helt enkelt glömma att koppla ballasterna direkt på halvljusmatningen utan att göra speciella arrangemang.

Läs lite här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=84620
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Camel skrev:Det är lurigt att xenonkonvertera halvljuset på V50. Det är PWM till halvljuset samt att jordning av höger strålkastare delar jordning med bl.a. torkarmotorn. PWM används för att spänningsreglera halvljuset och det behövs oftast bara när generatorn laddar. Då är sannolikheten stor att ballasten flippar ur. Det finns gott om rapporter om problem, bl.a. havererad torkarmotor, men det går att komma runt. Man kan helt enkelt glömma att koppla ballasterna direkt på halvljusmatningen utan att göra speciella arrangemang.

Läs lite här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=84620
Men han har ju kopplat dess över relä så då borde det ju inte vara något större bekymmer med detta?
Användarvisningsbild
av Camel
Mini_ice skrev:Men han har ju kopplat dess över relä så då borde det ju inte vara något större bekymmer med detta?
Några saker som bekymmer kan bero på trots reläkoppling:

-PWM kan orsaka fel funktion på relä.
-Reläspolens strömförbrukning kan vara så låg att utgången i CEM slår ifrån.
-Viktigt om man kopplar med reläer är att minus till ballasterna inte kopplas till minusledningen för strålkastaren. Separat jordpunkt är ett måste. Plusmatning från batteri.
-Matningen måste vara kraftig nog så att ballasterna inte hänger upp sig under initieringen pga av spänningsfall som den relativt höga initieringsströmmen orsakar vid lampstart. Mycket vanligt annars att bara en ballast fungerar (den som lyckas starta först). Kanske detta som TS har problem med?

V50 är rent allmänt "svår" att lyckas med xenonkonvertering på halvljuset på. Men det går, vissa lyckas. Ballaster är ju olika beroende på fabrikat och typ. Dessutom kan en sk. "canceller" ibland hjälpa då de innehåller en kondensator som i viss mån kan överbrygga PWM. Men oavsett reläkoppling eller inte måste separat jordpunkt anordnas för matning till ballasterna. Mycket viktigt på just V50. Och hänsyn tas till PWM.
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]