PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1115827
CVI och VP-parts har bara Bult, bromsok, UNF 1/2 x 1-1/4" (32mm) på hemsidan så det borde väl kanske var det då??

funkar det då med en 1/2 UNF gängtapp eller vad ska det vara?

tacksamm för hjälp :)
av Arne
#1115934
Om du har bulten och håller den mot gängtappen så ser du om det är samma gängstigning. Är det så då passar det.
av anteb
#1120730
Har gängat upp båda hålen för oket,

skruvat i bultarna för hand i hålen, finns glapp i sidled om man ruckar på bultarna, ska det vara stumt eller är gängorn förstörd?
av Rådlös
#1120734
Här har du fått bra förslag på åtgärder, så vi utgår ifrån att det är något svar som har bäring.
Men du frågar om hur stort hål man kan borra utan att förstöra gängorna i det yttre materialet? Då finns det en enkel tumregel med borrmått. Antag att du skall borra och gänga ett hål för en M6-skruv. Då är ju yttermåttet på skruven eller gängorna 6 mm. Men om man multiplicerar det måttet, 6 med 0,8 så får man 4,8. Till ett M6-hål skall man alltså borra 4,8 mm. Till en M10 skruv blir det 10 x 0,8 = 8 mm. Och det finns ju en massa räkneexempel, som vi hoppar över här. Det är ju ganska enkel matematik egentligen. Den här tumregeln håller upp till och med M14 vill jag minnas. Alltså skruvens ytterdiameter gånger 0,8 ger borrhålets diameter. Nu kanske det var en skruv med tummått? Det finns helt säkert en motsvarande tumregel där, men den känner jag inte till. Det finns ju dessutom grovgängor och fingängor i tummått som komplicerar det hela. Den som vet hur det ligger till får gärna bidra här med kunskap.

Nu vet vi hur svårt det kan vara att hitta exakt i centrum på en skruv som sitter lite illa till, så det blir svårt att säga det exakta måttet. Men nästa gång du skall borra och gänga ett hål så kommer du ihåg skruvdiametern (gängmåttet) x 0,8.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1120803
När man "grejat" med gängor på detta sätt så blir det gärna lite "glappit" oftast har det ingen betydelse. Det är ju fingängade skruvar det handlar om och orsaken till det är att det får plats med fler gängor på samma längd och det kan "dras" hårdare, därför är det oftast skruvar av hårdare material också. Är du osäker på om du kan dra fast ordentligt, så kan du limma med Locktite 638 (grönt). Det är mer metallim än låsvätska och måste värmas om du ska få bort det nästa gång. Det är ingen risk att det lossnar i alla fall
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]