Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefanc67
Ang handbromsen
Såg i min meny att du kan ha flera alternativ
Dvs aktivering när du stannar motorn
Eller aktivering när du stannar
Kolla du kanske har valt det sista alternativet
av LexV90
Gorban skrev:
andreas 80 skrev:Så som du beskriver hvth fungerar autohold för mig.
P bromsen aktiveras inte förrän jag slår av bilen helt.
Det är autohold han menar. Jag använder aldrig den när jag parkerar och backar och håller på. Det brukar bli problem. Jag använder bara autohold i köer.
Jag tror att han menar p-broms ändå. Jag har själv upplevt det ett par gånger att p-broms aktiverats när egentligen autohold skulle gått in. Då har jag heller inte kunnat gasa mig ur den. Givetvis har det hänt när man snabbt ska växla mellan back och D vid vändning i en återvändsgränd eller liknande.
Det har som sagt bara inträffat ett par gånger och jag har inte pillat något med inställningarna för p-bromsen så jag skulle tro att det är en bugg i mjukvaran eller nåt.

Ett annat problem som jag upplevt är att Adaptiv farthållare/Pilot Assist visar "ej tillgänglig" när jag försöker aktivera den. Det hände för någon vecka sedan på väg hem från jobb. När jag kommit hem och startat om bilen så funkade det som vanligt igen.
av Volvovirgin
Har også opplevd samme irriterande problem med regnsensoren på 2 ulike demo s90 og 1 demo v90.
Begynner å føle at pilot assist er noe jeg aldri kommer til å bruke da det er altfor ustabilt til i det hele tatt å assistere med noe som helst. Da funker aktiv cruise bedre men med line assist avslått. Tesla sitt autonomus system føles lysår bedre. Det er altfor lite antall kamerar og radar sensorer til at dette funker tilstrekkelig hos. I en norsk langtest nylig publisert med v90 ble det vektlagt at styringen er elektrisk assistert og at dette føles upresist og med lite feedback. Det er jeg også enig i men håper det bare er en tilvenningsak. Er det noen andre som reagerer på styrefølelsen?
Hva tenker du Gorban? Jeg bytter også familie bil fra bmw til Volvo(selv om min siste bil er rs4).
av niggo
HVTH skrev:
Spoiler »
Ang. parkeringsbromsen, har du bälte på dig när detta sker? Isåfall skall du ju inte manuellt behöva trycka bort P-bromsen, utan den skall ju gå bort så fort du gasar (om du är bältad dvs). Tror inte heller den skall aktiveras öht så länge du är bältad, endast färdbromsen skall ligga kvar med Auto-Hold i D/R med bältad förare tror jag. Dock osäker skall tilläggas.
Tavk HVT det var bältet som verkar vara problemet.... vill helst backa ut ur ett trångt garage innan jag tar på mig bältet. Sikten är ju betydligt sämre ur en V90 än gamla V70an så man får åla sig lite för att se alla vinklar (saknar backkamera).... hittade en egen lösning idag och det är att på 2:a P-knapptryckningen så fortsätt håll in knappen så nyper inte P-bromsen heller. Fulhack kanske men känns lite förmynderi att tvinga bälta sig för att kunna köra ut ur sin egen carport...
av niggo
stefanc67 skrev:Ang handbromsen
Såg i min meny att du kan ha flera alternativ
Dvs aktivering när du stannar motorn
Eller aktivering när du stannar
Kolla du kanske har valt det sista alternativet
Jag har faktiskt inte valt den alls..... men tydligen nyper den till om man inte är bältad.... oavsett menyval...

Känns som om min morsa bestämt logiken i denna fråga! :D
av PatrikLaine
I hope you don't mind me writing in english.

We have had our V90 D5 AWD for a week now and have experienced many of the same problems mentioned here.

1. One of the back doors is not correctly aligned
2. Today while driving, the navigation screen rebooted itself twice
3. After only a few days the trunk automatic load cover broke (left side plastic stick that attaches to the rail cracked in half)

In addition, while receiving my new car at the dealer, i noticed that one of rear air vents (in the right side B-pillar) had one the blades partially loose (hanging) and the whole air vent had marks on it (not dirt, but some kind of scratches)

I had the same irritating problem someone mentioned that i could not stop the car without the handbrake engaging. But it turned out i only had Auto Hold enabled so disabling it fixed the problem :D
av Gorban
PatrikLaine skrev:I hope you don't mind me writing in english.

We have had our V90 D5 AWD for a week now and have experienced many of the same problems mentioned here.

1. One of the back doors is not correctly aligned
2. Today while driving, the navigation screen rebooted itself twice
3. After only a few days the trunk automatic load cover broke (left side plastic stick that attaches to the rail cracked in half)

In addition, while receiving my new car at the dealer, i noticed that one of rear air vents (in the right side B-pillar) had one the blades partially loose (hanging) and the whole air vent had marks on it (not dirt, but some kind of scratches)

I had the same irritating problem someone mentioned that i could not stop the car without the handbrake engaging. But it turned out i only had Auto Hold enabled so disabling it fixed the problem :D
Item 2, was that in connection with using the built in Spotify app? I've had the same issue with the Sensus system rebooting twice. Check out this thread on swedespeed:

http://forums.swedespeed.com/showthread ... ng-to-me-D
av Volvovirgin
Såg to v90 inscription i Onyx black hos forhandleren idag som skulle gjøres klar for leveranse. Begge to med nøyaktig samme skjevhet på den høyrebakdør/list. Det virker som døren sitter nesten 100% riktig i karosseriet men at kromlisten sitter for løst på døren helt mot enden slik at den løfter seg opp 3-4mm.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (1.42 MiB) Visad 1026 gånger
image.jpeg
image.jpeg (1.56 MiB) Visad 1024 gånger
av zweistein
Har nu haft min V90 inscription D5AWD en månad och är mycket nöjd med bilen och det var ett ordentligt lyft från min tidigare BMW 520touring xwd. Men helnöjd blir man ju aldrig.
Upptäckte att höger bakre dörr var lite snedhängd och svårstängd, se bild.
Dessutom blev jag förbryllad när jag tittade närmare på inpassningen av strålkastarna. Som framgår av bif bild på vänster strålkastare finns det ett ca 3-4 mm glapp till plåtkanten in mot kylaren. Någon gummilist finns inte utan det är fritt inblås till innanmätet. Höger strålkastare har samma konstiga inpassning.Ser det likadant ut på era bilar? Det här borde väl återförsäljaren rätta till på garantin?
Bilagor
Vänster strålkastare..jpg
Vänster strålkastare..jpg (32.12 KiB) Visad 947 gånger
Bakre högerdörr 1.jpg
Bakre högerdörr 1.jpg (45.07 KiB) Visad 947 gånger
Bakre högerdörr 2.jpg
Bakre högerdörr 2.jpg (25.8 KiB) Visad 4079 gånger
av pelleplutt
Djungelbrand skrev: När jag startade bilen på jobbet för att köra till verkstaden fick jag felmeddelande "Låssystemsfel, Service snarast, Kör till verkstad". Det var ju smidigt när man ändå skulle dit eller nått...
Jag provkörde en V90 Momentum häromdagen, den visade samma fel så fort jag startade den. Handlaren tyckte det var "märkligt" men hade inget mer än så att säga om det.

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]