- fre 28 okt 2016, 08:02
Visst går det att använda en stor motor fullt ut i Sverige. Det är inte hastighet det handlar om. Även en D3:a kommer till slut upp i närmare 200 km/h. Det är acceleration det handlar om. Acceleration som i att köra om en timmerbil på landsvägen. Visst, en D4:a räcker helt klart men det är roligare med en D5:a och bilar handlar fortfarande om minst lika mycket känslor som rationella val. Miljöaspekterna får våra politiker lägga på ovanifrån och vi får anpassa oss efter det. Så fort elbilarna kommer ner lite till i pris så ska en av familjens bilar bli en elbil.
Robbi skrev:Att det ser ut som om de flesta har beställt T5 eller D5 beror på att det var de motorerna man kunde beställa först tidigt i våras. D3 och D4 är de motorer som kommer att säljas mest av i Sverige.Gorban skrev:Jag blir bara mer och mer förtjust i D5:an ju mer jag kör. Är snart uppe i 300 mil. Den är helt överlägsen min gamla motor i BMW 520d på 184 hk. Tyst och gör inte mycket väsen av sig. Kraften finns där från start tack vare Power Pulse. Den lirar fint med växellådan som man inte ens behöver tänka på. Den har faktiskt en karaktär som ibland påminner om en sexa.Fantastisk säkert, förutom miljöaspekten som inte många pratar om här. För mig är det nog, vad gör jag med alla de hästkrafterna? Det känns lite som man eldar åt kråkorna och räcker verkligen inte en D4? Vill inte vara miljökämpe här men jag ser att de flesta antagligen har beställt T5 eller D5. Visst är en stor motor kul men det går ju inte använda fullt ut ändå. Inte i Sverige i alla fall.
Visst går det att använda en stor motor fullt ut i Sverige. Det är inte hastighet det handlar om. Även en D3:a kommer till slut upp i närmare 200 km/h. Det är acceleration det handlar om. Acceleration som i att köra om en timmerbil på landsvägen. Visst, en D4:a räcker helt klart men det är roligare med en D5:a och bilar handlar fortfarande om minst lika mycket känslor som rationella val. Miljöaspekterna får våra politiker lägga på ovanifrån och vi får anpassa oss efter det. Så fort elbilarna kommer ner lite till i pris så ska en av familjens bilar bli en elbil.
V90 T8 Inscription -20
BMW 118dM -18
Tidigare:
V90 D5 AWD Inscription -17
BMW 520d Touring xDrive -14
BMW 520d Touring -11
BMW 525d Touring -07
SAAB 9-5 2.3t -04
BMW 116i -04
BMW 120dM -08
BMW 120dM -10
BMW 118dM -18