Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan jag har en 744 GLT -88a 16 ventare. Problemet är att när den är kall så går den bra fast den ligger mellan 1500 - 2000rpm.. sen efter några minuter då den börjar bli varmare så börjar den gå dåligt, svarar inte riktigt på gasen först och gör insugs smällar och sen kommer den.. måste trampa full gas för att den ska dra iväg.. sen då när den blivigt varmare så går den ner på typ 1100rpm på tomgång och låter som den misständer och så. Sen stänger man av motorn och sen sätter på den igen då går den upp mellan 1500 - 2000rpm och så axar den bra ett tag sen börjar den rycka igen.

Jag har bytt Luftmassamätare
jag har bytt lambdasonden fast när man mäter den så ligger den väldigt långt ner...

så jag funderar, kan det vara styrboxen som är trasig ? lr kan det vara något med spridarna ? lr nått bak i tanken ??

den drar väldigt mkt bensin oxå... runt 1,5L/milen

mvh eddie
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Kanske att motorn drar tjuvluft? Spreja lite startgas kring insuget och se om motorn ändrar gång.
av Volvo740_GLT
Precis, Spreja med startgas runt insuget, och om motorn ökar i varv
så kan det vara insugspackningen som gett sig.

Har du kollat fördelarlocket?

Lycka till :)
av Volvo740_GLT
Har du gjort kompressionsprov på motorn ????
av vonzool
har kollat lite förut efter tjuvluft och sprutat med startgas men jag kan kolla lite mer med startgas och se om det finns nån läcka. hmm nej jag har inte gjort komp prov, men förra ägaren hade köpt bilen när den gick dåligt men han hittade inte felet... men han hade gjort komp prov sa han och att det var bra. han har sagt att han haft inne toppen för att se om det var den som var felet, men det var det inte=/ jag funderar på om det kan vara styrboxen efter den går bra när jag startar bilen så går den bra

sen när den går dåligt så räcker det att man vrider av nyckeln och sen vrider på igen innan motorn hinner stanna (bara på och av, som går på nån sekund) sen går bilen bra igen ett litet tag... kanske 30 sekunder lr nått.. sen så börjar den gå dåligt,
av Volvo740_GLT
Okej, men när du sprejade med startgas vid insuget.
Ändrade motorn gång då, t. ex ökade i varv eller så?
av vonzool
nej inte vad jag märkte då iaf..
av Volvo740_GLT
En sak som slog mig, finns det inte en impulsgivare på svänghjulet?
den kanske är totalt olje indränkt och kan inte läsa av.

Rätta mig någon om ja har fel!
av vonzool
hejsan igen, jag har just bytt styrbox till insprutet på bilen (den som är vid högra passagerar sidan. och nu går den bra iallafall. Nu har den bara hög tomgång och pendlar lite runt 2000rpm... så jag antar att det måste vara någon insugsläcka lr kan det vara nått annat som spökar som gör att den har hög tomgång ?:S

tack på förhand iaf:P
av Volvo740_GLT
Det kan ju vara tomgångventilen som spökar
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]