Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Wilcan
Hej!
Just efter jag bytt slutburken på bilen och skulle starta så gick den bara runt på startmotorn och försökte tända. Tänkte direkt att det var bränslepumpsreläet då jag varit med om liknande förut. Prövade därför några gånger till men startade ej, slutade med att jag får starta den med startgas, då gick den väldigt oroligt på tomgång och dog om jag inte gasade lite.

Det här var för cirka 3 veckor sedan.

Idag skedde liknande bekymmer igen, när bilen till sist gick igång så åkte jag direkt iväg och köpte ett nytt bränslepumpsrelä och satt i. Dock tog det inte långt tid förrän det skedde igen, denna gången när den väl startade (3e försöket) så hade den heller ingen tomgång. Startade igen och gav lite gas och släppte direkt igen, då landade den fint och tryggt på tomgången igen.

Blir så trött på sådant här och överväger att bara slänga ut bilen på blocket, den är ju i riktigt fint skick och inte ens rullat 10,000 ärliga mil. Men samtidigt så köpte jag bilen för att behålla den. I vilken länga hade ni börjat? Armaturen och dvs då även bränslepumpen är bytt till en från en 940 då tankmätaren ej fungerade.

Inget annat specifikt finns att nämna, tändstiften bytades till volvo original för mindre än 300 mil sedan och haft bilen i lite mer än ett år och inte haft några som helst problem med den förut.
Tack på förhand..
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det är en -88 eller nyare kan du "ta" ut felkoder på tänd och bränsleboxarna. Tidiga -88 och äldre saknar denna funktion. Då kan man få vägledning om var man ska leta även om det inte visar några fel i dina koder. Då kan man ju utesluta vissa saker. Så skriver du årsmodell så vet "vi". Det kan stå -88B i dina papper och då är det den senare modellen av 700. Är det en 900 kan det bli andra problem om den är nyare än -95
Användarvisningsbild
av lennarte
Då ska det vara ganska enkelt att få ut felkoder. Kolla så att kabelstump och hål inte är ärgade och/eller skadade, kabelstiftet ska ner en "god" bit. Det kan finnas mer än en box. spraya WD40 eller liknande. Det kan vara något fel på boxen som gör att du inte får ut koder, men knappast på båda (hål 2 och 6). Läs igenom här, där står det mesta du behöver veta.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
av Wilcan
Rengör lambakabeln/kontakten nu. Hade argat sig fint med sirap liknande.svarar ev för orolig tomgång ibland men borde väl.inte svara för varför den ej startar ibland?
av Wilcan
sicnarf skrev:Kan vara skadad vevaxelgivarkabel. Då startar den ibland och ibland inte.
Ok. SKa googla fram vart jag kan hitta denna. Tack!
av Rådlös
Vevaxelgivaren sitter längst bak på motorblocket, över svänghjulet nere vid kopplingskåpan. Men den har en kabel med en skarvkontakt som på 740 sitter ungefär vid höger vindrutetorkare. Kanske några centimeter närmare motorn? Troligen är det samma i en 940. Kontakten är gummiklädd som fuktskydd och den är nästan så stor som en tändsticksask. Det är en liten trådbygel som är en låsning så att kontakten inte skall lossa av misstag. I min 240 -92 var kontakten fylld med vaselin som ytterligare fuktskydd. Det ser kleggigt ut, men är alltså helt rätt.
Om du skall mäta på vevaxelgivaren så är den kontakten det lämpligaste stället. En frisk givare skall ha 200 - 300 Ohm. Jag vet inte exakt, men om den är trasig så har den antingen oändligt mycket Ohm (avbrott) eller väldigt lite Ohm (kortslutning). Om vevaxelgivaren är "heltrasig" så kan du inte starta motorn på något sätt. Det är den givaren som talar om för styrdatorn att motorn snurrar och var på vevaxelvarvet kolvarna befinner sig i just det ögonblicket. Då vet styrdatorn när den skall skicka en tändstiftpuls och när den skall spruta in bränsle.
Skulle vevaxelgivaren bara vara "halvtrasig" så är det en glappkontakt någonstans. Då blir det lite till och från helt slumpmässigt. Så om motorn inte startar nu, mät med en Ohmmeter på flatstiften i kontakten.
I och med att vevaxelgivaren är trasig (om den nu är det?) så sätts det aldrig någon felkod på detta. Styrdatorn har ju aldrig fått veta att motorn går runt och att du försöker starta. Skulle givaren lägga av under drift, så kan jag tänka mig att det sätts någon felkod, men vet inte hur den skulle rubriceras.

Om du kollar på den här sidan: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm och skrollar neråt till vevaxelpositionsgivare så förstår du "nästan allt" om vevaxelgivaren och dess funktion. Hela sidan i sig är mycket läsvärd.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Wilcan skrev:Ok. SKa googla fram vart jag kan hitta denna. Tack!
Om du läser igenom länken jag skickade så står det bl.a hur man kollar om vevaxelgivaren fungrar eller ej. Lämpligt att göra den gången den inte startar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]