Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nordqvistarn
Hej, har en volvo 740 med b230f från -90 som jag haft lite problem med. Började med att lambdalampan lös o felkodsläsaren gav koden 1-1-3 (Lambdaintegrator) så bytte till en lambdasond från skroten. Med denna gick den lite ryckigt och väldigt fett (avgaserna var svarta o luktade ren bensin) och gav samma felkod. Därefter köptes en från biltema och då gick den iallafall hyfsat bra o avgaserna såg och luktade normalt. Men trots att jag köpt en helt ny lambdasond ger den fortfarande samma felkod. Den är även lite segstartad och går ojämnt på tomgång när den är kall. Det kan ju inte bero på kabelbrott iallafall eftersom den inte beteer sig lika dant med olika lambdasonder. Är det styrenheten som är nästa sak att byta isåfall? Kan tillägga att den drar kylarvatten om det skulle kunna ha nått med saken o göra. Antagligen ut med avgaserna eftersom motoroljan inte blivit missfärgad?

Tacksam för svar :)
Mvh Emil
av NilsO
Felkoden 113 betyder inte att det är fel på lambdasonden. Den första sonden var antagligen helt ok.

Koden betyder att motorstyrningen måste justera bränsle/luftblandningen utanför vad som är normalt. Det kan t ex bero på läckor i avgassystemet före lambdasonden, så att det dras in luft (syre) där, som stör sonden. Eller en massa annat.

Det finns flera olika lambdasonder till 740 med B230F. Man måste ha rätt artikelnummer.
Användarvisningsbild
av frasse4
Behöver inte heller vara så att den drar kylarvatten. Klassiska ställen för läckage är värmekranen till värmepaketet, värmeväxlaren, gavlarna till kylaren som är i plast eller där de tjocka kylarslangarna koppas på motorn eftersom det gärna ärjar där...
av Nordqvistarn
NilsO skrev:Felkoden 113 betyder inte att det är fel på lambdasonden. Den första sonden var antagligen helt ok.

Koden betyder att motorstyrningen måste justera bränsle/luftblandningen utanför vad som är normalt. Det kan t ex bero på läckor i avgassystemet före lambdasonden, så att det dras in luft (syre) där, som stör sonden. Eller en massa annat.

Det finns flera olika lambdasonder till 740 med B230F. Man måste ha rätt artikelnummer.
Tog denna lambdasond http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000026585/ vilket skulle passa Volvos utan regina system vilket inte min har. Får försöka täta kring sonden då om den kanske drar luft där :p
av Nordqvistarn
frasse4 skrev:Behöver inte heller vara så att den drar kylarvatten. Klassiska ställen för läckage är värmekranen till värmepaketet, värmeväxlaren, gavlarna till kylaren som är i plast eller där de tjocka kylarslangarna koppas på motorn eftersom det gärna ärjar där...
Har sett att det läcker litegrann vid värmepaketet, men bara några få droppar. Har för övrigt inte sett att det läcker någon annanstans
Användarvisningsbild
av lennarte
Nordqvistarn skrev: Får försöka täta kring sonden då om den kanske drar luft där :p
När man byter lambdasonden mot en ny är det inte säkert att den går att skruva "ända in" p.g.a anfrätta gängor i katalysatorn. Man bör gängrensa där innan ny monteras. Tar du en gammal behöver det inte vara samma problem, den kan vara lika skadad som hålet. Jag fick fila bort en och en halv gänga längst ner på den nya lambdasonden (också Biltemas :lol: ) innan jag fick den att täta med packningen. Hade varit lättare med en gängtapp i det läget (M18x1,5).
av Nordqvistarn
lennarte skrev:
Nordqvistarn skrev: Får försöka täta kring sonden då om den kanske drar luft där :p
När man byter lambdasonden mot en ny är det inte säkert att den går att skruva "ända in" p.g.a anfrätta gängor i katalysatorn. Man bör gängrensa där innan ny monteras. Tar du en gammal behöver det inte vara samma problem, den kan vara lika skadad som hålet. Jag fick fila bort en och en halv gänga längst ner på den nya lambdasonden (också Biltemas :lol: ) innan jag fick den att täta med packningen. Hade varit lättare med en gängtapp i det läget (M18x1,5).
Har gjort ett nytt hål med gängor på katten eftersom den gamla lambdasonden inte gick att få bort... Så den nya sitter med en bricka som spacer eftersom det är några millimeter från att gängorna slutar upp till själva kanten på sonden :P så antagligen tätar det inte så bra runt brickan, så ska testa smeta på lite avgasrörspasta :) Men vill ju även att sonden ska ha bra kontaktyta mot katten, för har för mig att jag har läst att sonden jordas genom katten ?:-/ eller?
av Nordqvistarn
Har tätat sonden nu och såg att det läckte avgaser vid skarven innan katten, så har tätat det med. Testade sedan med att låta den gå på tomgång i några minuter o lyckligtvis kom det inga felkoder :D Men tyvärr så går den fortfarande ojämnt på tomgång :( någon som har förslag på vad jag kan pröva för att åtgärda det?
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.