Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har bytt från 7-poligt till 13-poligt eluttag på min dragkrok på XC60 -10.

Det jag bytt är TRM och kablaget ink uttag. TRM kommer från en -13 om jag inte missminner mig, men det kan också vara en -14.

Nu får jag ett felmeddelande några sekunder efter att jag startat bilen som lyder något i stil med "Backsensor service erfordras".

Beror detta på att jag inte varit in till Volvo än och laddat den nya mjukvaran eller är det jag som lyckats skava av någon kabel till en sensor när jag drog ut den gamla sladdhärvan till draget?

Jag lyckades inte med att få in en skruv i det lediga hålet för att jorda kablaget så jag lättade på skruven som satt bredvid och satte jorden på den. Men inte kan väl det vara anledningen till felmeddelandet? Det står förvisso i anvisningarna att man ska använda det lediga hålet, men det gick för allt i världen inte att gänga ner i skruv i det.

Det var för övrigt en pain in the ass att få in den där lilla säkringshållarkontakten i säkringshållaren. Men det gick typ till slut, men det var just så pass.

Tusen tack på förhand.
intruder1400 skrev:Har du provat bryta strömmen
Exakt vad jag också tänkte efter ett tag.

Så jag plockade av batterier och när jag sedan återmonterade det och slog på bilen fungerade allt som vanligt i några sekunder. Backsensorn varnade eftersom jag stod med baken mot en vägg med backen i.

Men sedan slutade den att varna och jag fick upp samma meddelande igen, plus ett nytt som jag inte minns vad det stod, men något i stil med att dragkrok hade monterats.

Jag läste i instruktionen på nätet att TRM aktiveras först när man kopplat på ett släp. Har inte hunnit göra det ännu, men det står på listan över helgens aktiviteter. Förhoppningsvis försvinner alla problem då. Dom jag köpte kabelsatsen av sa att med lite tur så behöver jag inte in med bilen till Volvo för att ladda ny mjukvara.

Låter ju otroligt, men jag postar en uppdatering.

Jagrullar.se är ju väldigt bra spindlat av google, vilket innebär att man ofta hittar det man söker efter när man googlar efter lösningar till sin Volvo. Inte minst därför är det ju alltid bra att posta inte bara frågor utan också svar när man väl nått fram.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]