Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC70 D5 -04

Har idag original parkering som jag kan direktstarta eller ha två starttider på, ställs in via reglaget till vänster om ratten med starttid etc som visas i bilens instrument.

Jag vill kunna GSM-starta denna, sekundärt skulle fjärrkontroll kunna accepteras fungera då jag är inom täckningsområde 80% av gångerna fjärren skulle användas

Men tydligen ska det kosta 10 861kr att få fjärrstart från Volvo, GSM sälj överhuvudtaget inte till brännaren säger de.

Är det nån som har några konkreta tips på hur man kan få till detta billigare, då helst GSM. Bara fjärrkontrollen enligt Volvo ska kosta 4170kr…

Har idag GSM styrning på min VW Sharan -12 och det är rätt beroendeframkallande :D
Jösses, värmaren sitter ju redan där. 4 tusen bar för fjärrkontrollen är inte så prisvart om man säger.
Det finns en debattör här på forumet som är händig och har byggt en fjärrkontrollfunktion själv. Just nu minns jag inte exakt vad vederbörande heter, men jag tror någon med "Johnny" och en bokstav efteråt som troligen står för efternamnet? Jag kan ju dock inte garantera att det passar just din värmare, men det får man ju utreda. Så börja att söka här på forumet. Möjligen är det också en ledtråd att han bor någonstans i Värmland. Bläddra i registret med signaturerna.
Om man vill slippa programmera själv så finns det färdiga lösningar för detta.

Du har två alternativ, båda fungerar genom en sk. funktionsadderare. Man kopplar in ett litet chip genom bilens OBD-uttag. Den varken syns eller gör sig till känna på annat sätt än att du får flera nya funktioner i bilens färddator och då GSM-start av värmaren alt. fjärrstyrt. Väljer du GSM tillkommer lite mer installation.

Alternativ 1 är klart lättast. Koppla in funktionsadderaren i ODB-uttaget. Färdigt! Räckvidden är dock begränsad då pvärmaren styrs via den vanliga fjärren. Man klickar 3 gånger på upplåsning så startar värmaren.

Alternativ 2 är klart smidigast men något krångligare installation. Värmaren styrs då via en app likt Volvo on call och du har obegränsad räckvidd sålänge du har GSM-täckning :)

Jag ska sätta mig ner och hitta respektive produkt på nätet (om inte någon annan kan länka).

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Update:

Dåliga nyheter när det gäller "Volvo-On-Call"-lösningen. Den har endast stöd för XC70 från och med 2005, alltså faceliften. Men för alla andra som är intresserade kommer här länken:
http://www.autopluginstore.com/en/volvo ... _2016.html

295 euro för en komplett installationssats.

Kompatibel med:
Volvo S60 2005-2010
Volvo S80 2005-2007
Volvo V70 2005-2007
Volvo XC70 2005-2007
Volvo XC90 2005-2014

Alternativet utan app som verkar funka med MY01-04 men man måste koppla in på annat håll än OBD finns här:
https://www.volvotech.eu/xc70/XC70-MY-2 ... xtender%5D

Verkar som att modellerna innan facelift har ett OBD-uttag som inte är aktivt hela tiden och det går således inte att använda den kontakten för att starta funktionerna.

Det man får är följande:
Please read the functions manual to fully understand how functions operate and if there are any requirements to your Volvo for a certain function to work properly! Auto unlock all doors when driver door is openend, Retract mirrors at car lock, Extend mirrors at car unlock. Mirror angling when car is in reverse, Windows automatically UP at car lock, Windows automatically DOWN at car unlock, Close sunroof at car lock, Open sunroof at car open, Extend approach lights with reverse lights, Auto ON approach lights, Switch parking heater on/off with car remote, Gauge sweep at ignition on, Mute HU volume when car is in reverse, DIM messages welcome / goodbye, DIM messages can be personalized, Automatic door-lock at speed X , Automatic mirror angling if car in reverse, Outside mirror lights on with keyfob unlock, Driver information on DIM (innertemp/engine temp etc)

Finns säkert fler företag och alternativ men det är dessa två jag själv kollat på.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]