Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid tomgång uppstår ett gnisslande missljud från motorutrymmet. Ljudet hörs inte inne i bilen, men väl utanför. Jag tyder ljudet precis som om det kom från en "rem" som gnisslar. Tog upp det vid senaste service på Volvoverkstaden. Där kunde man inte härleda ljudet. Man försökte med "remspray" utan resultat, och jag fick rådet att avvakta. Det verkar inte heller vara ett mekaniskt ljud. Bilen är f.ö. felfri. Det här irriterar mig, speciellt varje gång någon påtalar det. Någon som har en idé?
Daniel73 skrev:Om du stänger av ac?
Bra idé. Skall kolla när ljudet uppstår igen. Idag var det tyst, endast dieselknatter. Glömde skriva att ljudet inte uppstår varje dag, och ljudet är inte heller konstant när det uppstår, utan pulserar, vilket får det att låta som det uppstår i en rem.
mbc skrev:Vet inte om det gäller denna motorn men sök på forumet på oljefilterhus, det är ett membran som spricker och då uppstår det ett tjutande ljud har jag läst mig till.
Har kollat länken. Nej definitivt inget tjutande ljud, mer ett "tjoff-tjoff-tjoff" -ljud, precis som från en rem som sakta går runt.
Ljudet tillbaka idag, och AC frånkoppming påverkar inte. Får väl bara leva med det tydligetydligen. :|
Bumsen skrev:
mbc skrev:Vet inte om det gäller denna motorn men sök på forumet på oljefilterhus, det är ett membran som spricker och då uppstår det ett tjutande ljud har jag läst mig till.
Tack för rådet, har kollat länken. Nej definitivt inget tjutande ljud, mer ett "tjoff-tjoff-tjoff" -ljud, precis som från en rem som sakta går runt.
Ljudet tillbaka idag, och AC frånkoppming påverkar inte. Får väl bara leva med det tydligetydligen. :|
Så här slutade mitt problem med missljud från motorn. Efter ny kontakt med Volvoverkstaden fick jag rådet att inte köra vidare, utan lämna in bilen för felsökning. Det visade sig att den yttre kanten på vevaxelns remskiva lossnat och skramlade omkring vilket hördes vid tomgång som ett "tjoff tjoff" ljud (precis som hederligt gammalt gnissel från en fläktrem). Denna del hade då skadat både yttre delar på olje- och vattenpumparna. Vid fortsatt körning hade kamremmen kunnat lossna (den hade börjat flänsa sönder) vilket kunnat resulterat i totalhaveri av motorn. Vad jag förstod på verkstadskillarna är detta ett mycket ovanligt fel.
Reparationen blev byte av remskiva, drivrem med spännrullar, vattenpump och oljepump.
Maskinskadeförsäkringen gick in, och det hela hanterades mycket smidigt av både verkstad och Volvia. Jag hade förmånlig hyrbil under tiden.
Nu har jag alltså en motor med mycket nya delar, som dessutom spinner som en diesel skall göra. Slutet gott allting gott.
Enligt min erfarenhet "heter" det så bara när det verkligen är ett ovanligt fel. Om felet är vanligt får jag veta det också. Hur uppriktiga svar man får kanske beror lite på vilken slags dialog man lyckas upprätta med verkstadspersonalen.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]