- tis 25 okt 2016, 22:19
Jag har snart haft bilen en månad, kört 280 mil och är väldigt nöjd så här långt. Har mest kört den vanliga pendlingen till jobbet och tillbaka. 60 km med en blandning av 50-70-väg och motorväg. Om ett par veckor ska jag göra en längre tur på ca 80 mil så det blir en bra utvärdering.
Motorn, D5, känns riktigt bra men jag har inte pressat den hårt ännu. Ibland påminner den faktiskt om den raka sexa jag hade på min BMW 525d. Min senaste BMW 520d med 186 hk kändes något undermotoriserad. Det gör inte min V90. Motorn är tyst så man hör den sällan. Vid stillastående vibrerar den en del. Det verkar inte som om Volvo har variabla motorfästen som BMW har. Där är fästena mjukare när bilen står stilla för att filtrera bort vibrationer och styvnar sedan då man rullar iväg. Ljudnivån i kupén med mina 19" är bra upp til ca 120-130 km/h sedan blir det brötigt. Kanske något mer högljud än BMW:n där. I lägre farter är bilen väldigt tyst.
Växellådan gör inget väsen av sig. Man tänker inte på den över huvud taget vilket borde vara ett gott tecken. Styrningen känns lite artificiell jämfört med min BMW men den går att leva med. En skön långfärdsbil men ingen kurvkramare. Fjädringen är hårdare satt än jag förväntade mig vilket är bra tycker jag. Inget svampigt jänkegung. Min förra BMW hade luftfjädring på bakaxeln och adaptiva dämpare runt om. BMW utvecklade dessa för Rolls Royce och ärvde sedan ner dem till femserien via sjuserien. Här ligger Volvon i lä och kanske skulle jag ha valt till luftfjädringen.
Inscription-stolarna med minne är sköna. Kanske lite hårda men fungerar bra vid längre turer. Mycket positivt att man kan sänka stolarna ordentligt. Både jag och min fru har alla stolar på alla bilar i det lägsta läget och då är vi inte speciellt långa. Plus för lårstöden. Älskar nappaskinnet och valnöten. Benutrymmet i baksätet är riktigt bra. Barnen gillar de integrerade bälteskuddarna. Bagageutrymmet räcker gott för mig. Det är något djupare och smalare än på BMW:n. Saknar dock den öppningsbara bakrutan som jag hade tidigare. Väldigt användbar då man packade bilen helt full.
Bowers & Wilkins låter fantastiskt och är det tillvalet jag är mest nöjd med att jag lade till. Jag är personen som vid ett tillfälle hade abonnemang på såväl Spotify som Deezer och Tidal samt testade Apple Music när det var gratis. Då förstår ni. Tycker fortfarande att Deezers gränssnitt för telefonen är helt överlägset Spotify så jag kör bägge.
Pilot Assist 2 fungerar utmärkt på motorvägen i pendlingstrafiken. Cross traffic alert fungerar väldigt bra liksom backkameran och 360-kameran. Skulle inte vilja vara utan dem. De adaptiva LED-ljusen är ett skådespel i mörkret. Fungerar bra tycker jag.
Så vad är jag då inte så nöjd med? Internetuppkopplingen via bilens modem är inte stabil. Spotify-appen fungerar jättebra ibland men buffrar och hänger sig andra dagar. Ibland kraschar hela Sensus-systemet och startar om två gånger på grund av detta. Spelar jag radio är det ibland omöjligt att få den att gå över till Spotify. Jag skulle vilja se en uppdatering som löser det här snarast.
Minus för att ratten inte har elinställning och följer med stolsminnet. Ratten är lagom stor men kunde vara lite tjockare. Min fru klagar på skarven i ratten men jag bryr mig inte så mycket. Jag håller med de som säger att ratten inte matchar den övriga inredningen. Tanken på 60 liter är för liten. Hål i huvudet att baksätet delas 60/40 och inte 40/20/40. Hur tänkte Volvo här?
Varför stänger musiken av sig när man stänger av motorn och öppnar förardörren? På många andra bilar stänger musiken av sig först när man låser bilen.
V90 T8 Inscription -20
BMW 118dM -18
Tidigare:
V90 D5 AWD Inscription -17
BMW 520d Touring xDrive -14
BMW 520d Touring -11
BMW 525d Touring -07
SAAB 9-5 2.3t -04
BMW 116i -04
BMW 120dM -08
BMW 120dM -10