Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThunderAce
Hej

enligt rubriken, High Performance eller Premium Sound
har försökt hitta på forumet men har inte lyckats hitta just nåt om det, diskuteras en hel del på de olika systemen men inte annat än så.

har idag av nån jäkla anledning Basic utförande på stereon, bilen i övrigt är fullsmetad med massa options, en Summum variant med annat
smått och gott men nån tyckte att stereon är inte mycket att upppgadera.

Nu vill jag leta upp de delar jag behöver installera detta så som det skulle se ut från fabrik och åka till Rejmes för mjukvara.
Pratade med min mek på Rejmes och han har inte gjort det själv så han kunde inte lova hur eller om det kommer att funka.
Har VIDA så leta artikelnummer är inget problem. Vill även utreda ifall blåtandsinterfacet går att montera i efterhand och ladda
mjukvara för den

Det jag vill veta är, finns det nån som gjort detta, till vilken grad, alltså vilket system har ni använt och gick det bra med mjukvara.
Eftersom nya stereon är kopplad på MOST nätet (enligt mek) så kan han stänga av detta för att stereon ska funka men då går den på
befintliga mjukvara som finns i bilen och inte nån ny som ska laddas för HP eller PS.

Nån kanske har försökt och gick bet på det pga av att det helt enkelt inte gick att lösa i efterhand utan var tvunget att fixas från fabrik
Har även konaktat Volvo i frågan för att höra deras gissningar. Jobbade Hos Volvo tidigare så jag har lite kontakter kvar där

Tacksam för svar
av Daniel73
Du måste ju byta en jäkla massa.
Det är inte "bara" en stereo längre utan är integrerat mycket djupt i bilens system.

Förmodligen smartare att byta till en bil som redan har den stereo du vill ha.
Förmodligen även billigare.
av ThunderAce
Daniel73 skrev:Du måste ju byta en jäkla massa.
Det är inte "bara" en stereo längre utan är integrerat mycket djupt i bilens system.

Förmodligen smartare att byta till en bil som redan har den stereo du vill ha.
Förmodligen även billigare.
jäkla massa är det ju inte, de delarna man ser , själva displayen och manöverpanelen för stereo och AC, den är samma på alla
däremot så behöver man byta IAM samt installera förstärkare med tillhörande kablage, plus byta ut högtalare, en sub också med kabel.
nu blev det ju en massa bara för att jag skrev det men inte så farligt ändå. Vill ju inte byta bil bara för stereons skulle för kommer
garanterat inte hitta likadan fast med bättre stereo. vill ju inte gärna byta från en häst till en åsna om man säger så
Bilagor
IAM.JPG
IAM.JPG (131.12 KiB) Visad 852 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
Får du din mek att stänga av most secyrity då kan du slänga in vilka enheter du vill. Dok så Har du förmodligen inte ens uttag i kabelhärvan för slutsteget.

Tidigare årsmodeller gick d3t att eftermontera subventioner iaf. Det fins mjukvara för det, men jag tror att du var tvungen att utgå från HP.
av ThunderAce
Derank skrev:Subwoffer ska det va, inte subventioner
MOST var inga problem, det kunde han stänga av, kabel härvan får jag uppgradera så att jag kan koppla in förstärkare
samt dra kabel för subwoffer för den är kopplad via en optiskt kabel vad jag har hört
av Daniel73
Fixar man det för under 40000kr? Tveksamt.

Vill minnas från tidigare trådar att det är fler enheter som måste bytas.
Bara kablarna var en halv förmögenhet.

Jag saknar som det var förr i tex Saab 9-5, bara att stoppa i ett extra slutsteg och andra högtalare.
Uttagen fanns redan och ingen krånglig mjukvara.
av ThunderAce
Daniel73 skrev:Fixar man det för under 40000kr? Tveksamt.

Vill minnas från tidigare trådar att det är fler enheter som måste bytas.
Bara kablarna var en halv förmögenhet.

Jag saknar som det var förr i tex Saab 9-5, bara att stoppa i ett extra slutsteg och andra högtalare.
Uttagen fanns redan och ingen krånglig mjukvara.
det blir väl och leta på Jönköpings bildemo, de har en uppsjö med sånna delar och letar på orginal art.nummer från VIDA.
Gjorde likadant på S60in från 2002 och uppdaterade till HP
av Schmoyoho
Sämsta stereon har väl inte ens någon förstärkare? Har för mig det inte går att eftermontera hur som helst nämligen. ITP remove heter mjukvaran som möjliggör att man trycker dit prylar som inte är "ingifta" med bilen men det spelar ju ingen roll om man kör den utan att bilen vet vad den nya utrustningen är till för. Eller finns det mjukvara för att "installera" HP eller PS i en bil? Mig veterligen inte. Vad man kan göra är väl på sin höjd att byta själva högtalarna om man vill behålla originalprylarna.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p&a[…]

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]