Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle aldrig grejja för 7 dl. ..Om man är superorolig att det skulle smörja något mindre kan man ju ta i en dl tvåtaktsolja.

Kollegan tankade fullt, då avtappning saknas monterades ju tanken ned och tankarmaturen ur för att tömma tanken. Det blev sedan otätt vid sammanmonteringen. Bara risk för strul och framtida problem i onödan.
Pickadoll skrev:Blev bärgare igår iaf. Den blev iofs gratis. Men jag ringde och rådfrågade med bärgarkillarna och efter samtalet sa jag bara hämta skiten. Men jag vet inte om man vågar gambla med en så ny bil och sambon vågar inte. Tänkte att som max att dom behöver tömma tanken och byta bränslefilter. Kommer dom med nån sanering av tank (som jag läst på nätet att vissa gjort) så blir det nej. Tanken och filter är ju inga gigantiska summor så den smällen kan jag ta.

Tydligen kan inte bensin och diesel blanda sig, ungefär som olja och vatten. Det är vad sambon hittat vid sitt googlande.
Kom igen! Sa verkligen bärgarkillen att han tyckte du skulle lämna in bilen för den löjligt lilla mängden bensin? Låter som att han bara fiskade efter ett bärgningsuppdrag isåfall. Vore intressant att höra vilka argument som användes för den försvinnande lilla mängd som du tankade i.
StefanN skrev:I helgen tankades en av våra tunga fordon med bensin, det resulterade i att två cylindrar skar. Dock handlade det om betydligt större volym än 0.77L.
Utveckla gärna mer hur mkt bensin vers. diesel det var och hur lång sträck som kördes innan ngt hände?
Noterade inte personen som tankade att det var fel innan motorn skar?
StefanN skrev:Ca 50l i en 200l tank, bilen gick nån dag innan den började ryka och gå dåligt på motorväg där den skar ihop.
Allt är inte utrett hur det har gått till så alla detaljer finns inte klara än men bra vart det inte.
Där någonstans kan väl den farligaste blandningen finnas, Tillräckligt med bensin i blandningen så att dieselns smörjade egenskaper försämras, men inte så mycket att motorn stannar tvärt pga bensinens höga oktantal som motstår kompen.
StefanN skrev:Fick bild på en av kolvarna, materialkostnad vart 200k sen tillkom arbetet.
Bild

Bilen hade alltså ca 150L i tanken och runt 50L bensin fylldes på.
Intressant, vad har hänt med en blandningen bensin/diesel 1:3 . Är det så att dieselns låga oktantal gör att det självtänder och bensinens sedan mycket högre förbränningshastighet ger den effekten genom högre tryck/temp stegring?

Om man kör 100% bensin kan det ju tom med bli omöjligt att starta pga bensinens högre motståndskraft mot kompression.
Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]