Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det senaste har jag noterat att när jag låser upp förardörren men fjärrnyckeln, så åker låsknappen inte hela vägen upp.

Den stannar ofta halvvägs. Ofta går det öppna ändå, men ibland måste jag låsa upp en gång extra med fjärrnyceln, så att låset går upp hela vägen upp.
Detta händer oftare och oftare. Kanske beror det på kallare väder...

Detta gäller bara förardörren.

Någon som känner igen detta eller har någon idé hur det kan fixas?
Hinner låskistorna verkligen paja så snabbt, det är ju ändå en MY13?

Min högra bakdörr hade lite problem med att plastkroken som håller låsknappen hade spruckit och då räckte det med att gummigenomföringen gav lite motstånd för att låskistan inte skulle åka låsa, istället ploppade den upp och låste upp dörren samtidigt. Åkte runt så ett halvår innan någon öppnade dörren så bilen larmade.
Kan vara en grej som kan smörjas upp, men då måste man skruva bort låskistan från bilen och hålla på med den på bordet..
Om man ska lämna in den till verkstad så kan det vara lönt att byta låskista istället, ifall uppskörjningen inte funkar. Finns säker många beg med låga mil som går köpa till vettigt pris =)
Turbo123 skrev:Det senaste har jag noterat att när jag låser upp förardörren men fjärrnyckeln, så åker låsknappen inte hela vägen upp.

Den stannar ofta halvvägs. Ofta går det öppna ändå, men ibland måste jag låsa upp en gång extra med fjärrnyceln, så att låset går upp hela vägen upp.
Detta händer oftare och oftare. Kanske beror det på kallare väder...

Detta gäller bara förardörren.

Någon som känner igen detta eller har någon idé hur det kan fixas?
Hade samma fenomen på min MY12, kass låskista förardörr + ena bakdörren
Verkar vara mycket tur/otur här. Min 2012:a fungerar än. Däremot uppvisar den fenomenet att om jag tar i handtaget i förardörren när bilen är låst (har keyless), så kan jag inte öppna dörren. Den låser upp, men dörrren går inte att öppna. Från början gick det i ett moment. Nu måste jag dra i handtaget en gång för att låsa upp, och en gång till för att öppna dörren. Så länge det fungerar så låter jag det vara. De andra dörrarna fungerar som från början, dvs att ett drag i handtaget ger både upplåsning och dörröppning. Något är uppslitet i förardörren.
Wigenmark skrev:Kan vara en grej som kan smörjas upp, men då måste man skruva bort låskistan från bilen och hålla på med den på bordet..
Om man ska lämna in den till verkstad så kan det vara lönt att byta låskista istället, ifall uppskörjningen inte funkar. Finns säker många beg med låga mil som går köpa till vettigt pris =)
Har man tid och ork att skruva bort den från bilen gör man nog lika bra att montera en bättre begagnad, kostar kring 900-1000 kr på skroten. Inte så farligt dyrt eftersom det blir jobbets totalkostnad, mot för Volvos 4-5000 kr att byta en låskista.
Märkligt att dom inte fixat det i de senare årsmodellerna av V70 II. Min har inte rullat mer än 6000 mil. Kan bli dyrt detta i längden... Minns att Golf 4 m.fl. hade problem med låskistorna, men då höll det i alla fall en si sådär 10 000 mil eller mer...

Någon som har en enkelt lösning? Tänkte om det går att komma åt att smörja utan att behöva plocka isär halva dörren.

Annars låter jag det vara tills det inte längre går att öppna dörren.

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]