NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrsalt
Hej!

Då är det dags att byta bakre länkarmsbussning, och fått en offert från verkstad på 4000kr att fixa detta.
Är det ett rimligt pris för jobbet?

Tänkte på om man skulle ge sig på det själv, men har sett att det behövs press osv. Är det bättre att byta hela länkarmarna istället?
Skulle verkligen uppskatta om någon vet om en guide (på youtube eller bilder) i hur man ska ge sig på detta. :roll:

Bilen är en c30 diesel från 08

Tack
blir billiagre om du gör det själv men som du säger så behövs det press.
en ny bussning går på ca 150-200kr (för min V70II) ska också bytas.
den gamla skär du ut med ett vettigt verktyg. Volvo gör detta med en tigersåg,
såg det själv när jag var inne för ett annat ärende sen använder de en liten
portapel press så de gör allt på plats, de tar inte bort länkarmen alls.
Det skall gå att få dit den utan press (En bekant som gjort det utan problem), men man måste fuska lite genom att slipa lite på armens tapp. Jag skall själv byta mina bussningar när jag får tid.

Enklast är väl att köpa komplett pirat länkarm för dryga tusenlappen och byta den själv.

Här är en video som visar tillvägagångssättet för byte av bakre bussning på Ford Fikus =samma som V50

Glöm inte bort att göra hjulinställning efter bytet !
av mrsalt
ThunderAce skrev:blir billiagre om du gör det själv men som du säger så behövs det press.
Om de inte ens tar bort länkarmen, hur kan det kosta så mycket då?
På filmen bankar han dit den nya med hammare, det borde väl funkar som "press"? :mrgreen:
mrsalt skrev:
ThunderAce skrev:blir billiagre om du gör det själv men som du säger så behövs det press.
Om de inte ens tar bort länkarmen, hur kan det kosta så mycket då?
På filmen bankar han dit den nya med hammare, det borde väl funkar som "press"? :mrgreen:
ibland kan man undra vad det är som kostar, jadu stämmer bra, hammaren är ett väl använt verktyg
men använd en hyllsa istället för att banka direkt på bussningen, han tar hyllsan det sista men skulle
nog ha den hela vägen, ställ in länkarmen i frysen ett tag så krymper den lite, blir det lite lättare
det är ju presspassning mellan dessa så det gäller att den sitter
Jag tänkte göra en mall på en träplatta med hjälp av länkarmen med den gamla bussningen på plats. Då borde bussningen hamna rätt när det gäller bulthålen, för det gäller ju att få dessa på rätt plats. Jag kommer även byta även den främre bussningen då den bara kostade runt 70 kr/st, den är ju lättare att få dit.
av mrsalt
dieselputte skrev:Jag tänkte göra en mall på en träplatta med hjälp av länkarmen med den gamla bussningen på plats. Då borde bussningen hamna rätt när det gäller bulthålen, för det gäller ju att få dessa på rätt plats. Jag kommer även byta även den främre bussningen då den bara kostade runt 70 kr/st, den är ju lättare att få dit.
Hur menar du med en "mall?"
Är det i förhållande till hur länkarmen sitter på plats med bultarna, eller hur bussningen sitter på länkarmen som påverkar hjulinställning etc? :roll:
mrsalt skrev:
Hur menar du med en "mall?"
Är det i förhållande till hur länkarmen sitter på plats med bultarna, eller hur bussningen sitter på länkarmen som påverkar hjulinställning etc? :roll:
När jag demonterat länkarmen tänker jag lägga den på en spånskiva och borra hål där de 2 bakre bultarna sitter och dra fast länkarmen. När den är fastdragen kan man sätta lite klotsar emot länkarmens kant så den inte kan röra sig. Lossa bultarna och byt ut bussningen mät den i mallen och knacka tills hålen stämmer, då borde den gå lätt att sätta tillbaka.

Det går säkert att prova sig fram utan mall, snubben i YT videon verkar ju bara knacka utan några mått.

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]