Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
rallymackan skrev:
MickeM skrev:Det blir HÅL i lyftaren enl vissa. Därmed inget rassel.
Men detta har jag bara läst här....
Vakuumläck, kan också ge båtliknande ljud. En Merca 300 lät lite tändkula för mig en gång pga vakuumläck modell större.
Motorkuddarna läcker ofta vakuum på dessa Dieslar, har jag läst här.
Även dåliga spridare skapar ljud i motorgången.....

Använd sökfunktionen, och läs de andra trådarna.
Jag bara nämner vad jag erfarit, och försöker minnas vad jag läst här....
Hej ... nu har jag gått igenom vakuumslangarna... motorkuddarna o slangarna var hela... Sen köper jag det där du skrev om lyftarna... för när ja läste vad du skrev så kommer jag ihåg att ja reagerade på att de lät rätt mycke om motorn när ja varvade ur den.. så ja ska fasen skruva bort ventilkåpan på måndag o kolla lyftarna på den.. så tack för tipset :)
App app app!
Nu kan jag inte dieselmotorn, men BENSINMOTORN har ingen ventilkåpa.
Det är en kamaxelkåpa, och den är det inte bara att ta bort och titta ochbskruva tillbaka som en gammal 940.
Kamaxlarnas övre lagerdel är i själva kåpan, bla.

Lyftarna skulle du nog inte se så vädigt bra ändå, utan att först ta bort kamaxlarna.

Säkerställ att det inte är så, INNAN du lyfter kåpan.
av rallymackan
MickeM skrev:
rallymackan skrev:
MickeM skrev:Det blir HÅL i lyftaren enl vissa. Därmed inget rassel.
Men detta har jag bara läst här....
Vakuumläck, kan också ge båtliknande ljud. En Merca 300 lät lite tändkula för mig en gång pga vakuumläck modell större.
Motorkuddarna läcker ofta vakuum på dessa Dieslar, har jag läst här.
Även dåliga spridare skapar ljud i motorgången.....

Använd sökfunktionen, och läs de andra trådarna.
Jag bara nämner vad jag erfarit, och försöker minnas vad jag läst här....
Hej ... nu har jag gått igenom vakuumslangarna... motorkuddarna o slangarna var hela... Sen köper jag det där du skrev om lyftarna... för när ja läste vad du skrev så kommer jag ihåg att ja reagerade på att de lät rätt mycke om motorn när ja varvade ur den.. så ja ska fasen skruva bort ventilkåpan på måndag o kolla lyftarna på den.. så tack för tipset :)
App app app!
Nu kan jag inte dieselmotorn, men BENSINMOTORN har ingen ventilkåpa.
Det är en kamaxelkåpa, och den är det inte bara att ta bort och titta ochbskruva tillbaka som en gammal 940.
Kamaxlarnas övre lagerdel är i själva kåpan, bla.

Lyftarna skulle du nog inte se så vädigt bra ändå, utan att först ta bort kamaxlarna.

Säkerställ att det inte är så, INNAN du lyfter kåpan.
TACK... De hade ja ingen aning om... ja hade skruvat bort den utan att tänka mig för. Men jag har ioförsig redan reagerat på att det inte ser likadant ut som en gammal B23a... men ja hade nog lossat på locket ändå Jag har ju bara skruvat med Gamla volvo innen.. o det är ju lika lätt som att bygga med lego ;) Tack. än en gång.. ja letar vidare här Innan ja lyfter på "ventilkåpan" :)
av villhaV70
Hallå,

för ett tag sedan upptäckte jag exakt samma sak som i videon ovan men tänkte att det kanske är normalt, men efter denna tråd och den där videon testade jag exakt samma sak med min 2.4D och visst försvann dunkandet när jag satte tummen mot hålet där slangen går in (med locket öppet). Så imorse for jag till min lokala Volvohandlare i närheten av Frankfurt och undrade hur man ska reparera detta. Blev upplyst om följande:

1) det finns inget vakum i detta system, däremot är det ett slutet system med varierande tryck.
2) Ljudet som uppstår med öppet oljepåfyllningslock är helt normalt.
3) Med slangen inne och locket på finns inget dunkande, precis så är det när man sätter tummen på hålet. Men när man drar ut slangen eller öppnar locket dunkar det eftersom att det då inte är tät. Med andra ord bevisar den där videon absolut inget.
4) Om det är ett läckage eller en "kudde" är trasig får man oftast ett meddelande om att motorservice erfodrars.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]