Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tottoman
Jag har en V70 2.0D med manuell MMT6-låda. Upplever att den är ganska trögväxlad, särskilt i kyla och särskilt tvåan.

Har läst en del utländska trådar där ett oljebyte rekommenderas, samt även en del inlägg där det påstås att man bara förvärrar problemet med att byta olja.

Vad tror ni? Någon som bytt oljan i lådan?

Oljan jag tänkte hälla i:

http://www.castrol.com/sv_se/sweden/pro ... e-75w.html

Exempel på tråd där det varnas för att byta oljan:
http://www.talkford.com/community/topic ... when-cold/
Not on MMT6 boxes,they NEED friction for the synchros to engage. If you change the oil,you'll find it will be a bit better for a little while,then it'll be worse in less than 1000 miles again.

wintertime just exxagerates the problem,& if it IS synchro problems you guys problems will get quite a bit worse yet,as the weathers no that cold just now.
av Daniel73
När den växellådan sitter i en Ford som är yngre än 6 år så är det just den oljan som fylls på i fabrik.

Misstänker man något tjafs med oljan är det ite fel att byta.

Trögt på vissa växlar brukar vara en justeringsfråga och inte en oljefråga.

Det blir dock inte sämre av att byta.
av Lassebus
Du kan byta till den oljan utan bekymmer. Jag gjorde det på min bil (V70 2.0d med mmt6) för ca 3000mil sedan,då jag tyckte att det var trög att få i växlarna på den, speciellt 1an och 2an.
Den oljan som kom ut var svart som synden, märkte att det blev lättare att få i växlarna, gjorde också en justering av växellänlaget samtidigt.
av Lassebus
Enligt den gamla fordspecen så skall det vara 75w90, dock på grund av att växlarna kan vara tröga när växellådan är kall bytte man till en rak 75 olja.
Jag bytte dock till en 75w80 (samma olja som det skall vara i m66 och m56 ) köpte den oljan efter en pratstund med en oljekunnig på support på q8 oils.
Dessutom så köper jag all min olja i lösvikt hos Svensons livs i alvhem.

Volvo kör nu för tiden med samma olja i alla växellådor kalla fall mmt6 m66 och m56 och den är en rak 75 olja.
av mbc
Kollar man i instruktionsboken till 2009 V70 och mmt6 låda rekommenderas Transmissionsolja BOT 130.
Bästa är att kolla med nån volvotekniker om det kommit några nya direktiv angående oljan, har de haft problem så kanske volvo rekommenderar nån annan än den som står i bilens instruktionsbok.
av Lassebus
Enligt VIDA skall det vara oljan med art nr: 31280771, samma som i de andra manuella växellådorna
Den oljan är en rak 75w med API klassningen GL4 (dvs ej aggressiv mot gulmetall)
Du kan lugnt hälla i SYNTRANS FE 75W då den uppfyller dessa kriterier.

för de som är fundersamma på mängden olja i respektive växellåda så bifogar jag en liten tabell.

växellåda. liter. art nummer på oljan
M56 2,10 31280771

M58 2,10 31280771

M59 2,10 31280771

M65 2,0 31280771

M66 1,90 31280771

MMT6 1,65 31280771

MTX75 1,80 31280771

För justering av växellänkage:
Du tar bort panelen på vänstersidan av mittkonsolen, så att du ser in till spakstället. Nu lägger du i 4ans växel, sedan släpper du på det rektangulära clipset som som sitter på den Wiren som är närmast dig. Nu är wiren lös och du kan flytta den framåt eller bakåt, när du är nöjd trycker du till clipset och wiren är låst. i mitt fall "hoppade" den till på och satte sig på plats, det röde sig någon millimeter, upplevde det som om att växlarna gick i mycket lättare efter både byte av olja och justeringen av läckaget som sagt.
Senast redigerad av 1 Lassebus, redigerad totalt 0 gånger.
av Tottoman
Tackar!

Verkar ju simpelt det där, men hur vet jag när wiren "är bra"? Kollade i Vida nu, och där är det ju bara bilder utan någon förklarande text alls....

Sitter panelen bara fastsnäppt? Hittar ju f*n inte igen den i Vida heller, bara en bild där det ser ut som den ska ryckas bort...

Lassebus skrev:
För justering av växellänkage:
Du tar bort panelen på vänstersidan av mittkonsolen, så att du ser in till spakstället. Nu lägger du i 4ans växel, sedan släpper du på det rektangulära clipset som som sitter på den Wiren som är närmast dig. Nu är wiren lös och du kan flytta den framåt eller bakåt, när du är nöjd trycker du till clipset och wiren är låst. i mitt fall "hoppade" den till på och satte sig på plats, det röde sig någon millimeter, upplevde det som om att växlarna gick i mycket lättare efter både byte av olja och justeringen av läckaget som sagt.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]